Elou Elan : Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Elou Elan , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Elou Elan er næsten for fint. Den debuterende dansk-norske sangerinde og sangskriver Eva-Louise Rønnevig er en historiefortæller med en stræben efter puritansk skønhed. Talentet er evident, og forventningerne stiger for hver koncert og hver dag hun kommer nærmere udgivelsen af debutalbummet i september, fordi Elou Elan er lyrisk, nærværende og har kvaliteter til at samle et publikum på tværs af generationer og genrer som pop, folk og jazz. Små historier med almenmenneskelige følelser.

Så meget desto mere oplagt var det at præsentere denne kommende stjerne på Spot Festival, hvor hun havde æren af at spille i en fyldt Lille Sal i et mindre setup med bassisten Klaus Nørgaard (Pauseland, Søren Dahl Jeppesen) og cellisten Anja Lillemæhlum - hvorimod Elou Elan tidligere har givet koncert i varierende størrelse som eksempelvis kvintet og oktet. Men netop i dette minimalistiske lineup blev der blot mere plads til den blide klavermusik i både søde og bittersøde varianter. Klaus Nørgaard og Anja Lillemæhlum spillede med eksceptionel sikkerhed og overlod således rampelyset fuldstændigt til sangerinden.

Eva-Louise Rønnevig startede bag flygelet, men rejste sig også selvsikkert halvvejs inde i koncerten til mikronfonen midt på scenen. Her kunne hun for eksempel fortælle om tryllekunstnere i singlen "Smoke & Mirrors" eller om at læse "The Sunday Times" - et par numre, som hænger ved. "The Sunday Times" leder i sin stemning og tempo blandt andet tankerne mod Agnes Obel, Katie Melua eller Norah Jones, dog uden at være jazzet overhovedet, men den første indskyldelse er, at Rønnevig er sin egen kombination af det 20. århundredes sangerinder i populærmusikken fra Edith Piaff og frem.

Nuvel, koncerten og Rønnevig var smuk, men man savner noget, der ikke er så djævelsk smukt hele tiden. Som når hun fraserer i de helt høje oktaver, presser melodiens grænser eller fortæller om noget, der er tilnærmelsesvis mere farligt end "Smoke & Mirrors". Til sidst blev Elou Elan nødt til at forlade scenen på grund af tidsplanen, hvilket selv et stående applauderende publikum ikke kunne påvirke; et måske lidt sørgeligt resultat af at opleve Elou Elan netop på en branchefestival. Forvent at komme tli at høre meget mere til denne sangerinde i det næste halve år.