Eric Clapton: Jyske Bank Boxen, Herning

Eric Clapton, Jyske Bank Boxen, Herning

Eric Clapton: Jyske Bank Boxen, Herning

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Smag på ordene: Eric Clapton i Jyske Bank Boxen i Herning. Så bliver det da vist næppe mindre subversivt, hvis nogen da ellers stadig skulle forbinde rockmusik med oprør mod det etablerede samfund, forstokkede forældre eller hvad ved jeg. Det er lørdagsunderholdning for friværdi-nyderne, fansene og det lokale erhvervsliv, og unægtelig meget langt fra slavernes hytter og bluesens vugge i Missisippi-deltaet, men fred være med det; attraktionen ved Clapton har alle dage været hans ualmindeligt gode greb om den seksstrengede og formidable fingerspidsfornemmelse for bluesens formsprog, og måske ikke så meget andet. Men det er også rigeligt, og på det skal han vel bedømmes, hvis ret skal være ret.

Deres Udsendtes favoritinkarnation af Clapton har alle dage været midthalvfjerdsernes, som iført figursyede jakkesæt, fuldskæg og langt hår i slagskyggen af flere års kokain- og spruttåger fremtryllede fine studieplader som 461 Ocean Boulevard (1974), No Reason to Cry (1976) og ikke mindst Slowhand (1977).

Sidstnævnte er i aften repræsenteret ved henholdsvis den klassiske coverversion af J. J. Cales "Cocaine", "Lay Down Sally" og stadigt smukke "Wonderful Tonight", og i det hele taget kommer vi heldigvis godt omkring i den ældre del at bagkataloget, selvom Clapton faktisk er semi-albumaktuel med udspillet "Clapton", som udkom i september sidste år, hvorfra vi kun får en enkelt og mindre end uforglemmelig skæring, "When Somebody Thinks You're Wonderful".

Elektrificeret meditation

Valget står hurtigt klart i løbet af det indledende triumvirat af tolvtaktersblues "Key to the Highway, "Going Down Slow" og "Hoochie Koochie Man"; man kan finde udsigten til to timers guitarsoli afskrækkende langtrukkent, eller slet og ret læne sig tilbage og glide ind i en tilstand af elektrificeret musikalsk meditation. Undertegnede vælger sidstnævnte omtrent halvvejs inde i den langstrakte, eminente orgelsolo i "Old Love", sættets fjerde nummer, og med de bange anelser om en lettere kedsommelig aften i selskab med en magelig megastjerne på automatpilot således parkeret får man i stedet fremdeles en fornemt fokuseret og følsom - om så en kende forudsigelig - opvisning fra en Clapton, som synes at levere alt, hvad man med rimelighed kan forvente af netop ham, her i aften, anno 2011.

Er man endnu ikke blevet sin eventuelle skepsis kvit, frembyder aftenen den ene efter den anden anledning til at overgive sig. "I Shot the Sheriff" afvikles dejligt uperfekt og levende, mens både Derek & the Dominoes' "Layla" og "Nobody Knows You When You're Down & Out" er inkluderet i et akustisk sæt midtvejs, som sikrer en vis variation og også inkluderer en velkommen afvigelse fra den fortrykte og til pressen udleverede sætliste (ja, det bruger man skam her) i form af aftenens første Slowhand-track, "Lay Down Sally".

Stadig smuk iaften
Cream-klassikeren "Badge" bringer hele bandet tilbage på scenen, inden den pludselig imploderer i feedbackstøj og Clapton stopper helt; man tror, at han er blevet sur på lydmanden. Da det siden gentager sig, står det imidlertid klart at det er en del af den aktuelle versionering, som er både indædt, skarp og hårdtslående. "Wonderful Tonight"s følsomhed diffunderer forbløffende nok ikke ud under taget i den store hal; sangen står stadig smukt i aften, og J.J. Cales "Cocaine" sidder i skabet, selvom det formentlig er en del år siden, hovedpersonen sidst har taget en bane.

"Crossroads" lukker festen efter små to timer, og selvom tomgangen enkelte steder - men forbløffende få, faktisk - har luret, må man kapitulere til den 66-årige maestro. Friværdi, forudsigelighed og en koncertarena med et navn, der næppe bliver mindre rock'n roll - Deres Udsendte genopdagede Clapton i aften i Midtjylland, letter på hatten og drysser fem stjerner ud over en gnistrende god guitarist og hans habile hold musikere. Det er vel for fanden det, det hele drejer sig om.