Editors : Northside Festival, Scene 1, Aarhus

Editors , Northside Festival, Scene 1, Aarhus

Birmingham-gruppen Editors er hyppige og elskede gæster i Danmark. Gruppen har flere gange kunnet fylde Store Vega, ligesom de har spillet for fyldte sale i Koncerthuset i København og Train i Aarhus, foruden koncerter på Roskilde Festival og i Skanderborg – og nu Northside.

Editors debuterede i 2005 med albummet "The Back Room", som to år efter blev fulgt op af "An End Has A Start" og i 2009 af "In This Light And On This Evening". På deres to første album dyrkede de en halvdyster, men dog melodisk, energisk og dansabel guitarrock, som de dengang kaldte "dark disco", mens treeren var langt mere elektronisk funderet. Nu er Editors på vej med deres fjerde album. Hvad skulle vi forvente på Northside?

Ja, Editors lagde i hvert fald ud med velkendt materiale, i form af balladen "Camera" fra debutalbummet. Til lejligheden i en lidt mere synth-orienteret version med forsanger Tom Smiths karakteristiske, dybe og særdeles solide, udtryksfulde stemme i front. Smith var iført en hvid og blå kasket, en sort sweatshirt med smalle hvide striber og sorte bukser og skilte sig derfor visuelt markant ud fra bandets øvrige tre musikere, der alle var klædt i sort. Han var da også det naturlige midtpunkt, ikke kun på grund af stemmen, men også takket være sin meget gestikulerede sangstil og udadvendte attitude, som stod lidt i kontrast til de mere sammenbidte sange.

Åbningsnummeret blev fulgt op af "An End Has A Start", et af Editors' klassiske, guitarrockende up-tempo-numre, hvor det går over stok og sten. Sangen er særdeles iørefaldende og aldeles forrygende, men den er dog hørt bedre end på Northside, hvor Ed Lays trommer buldrende lidt vel meget, og Chris Urbanowiczs normalt knivskarpe guitarfigurer omvendt stod lidt for lavt og uklart i lydbilledet. Det gjorde det ikke bedre, at regnen stod halvtungt over Aarhus Ådal på dette tidspunkt, men det skal bandet selvfølgelig ikke have skyld for.

Endnu en hurtig-rocker i form af "Bones" blev serveret, inden Editors gav os en ny sang "Two Hearted Spider", som bliver at finde på deres kommende album. Sangen lyder som en syntese af det rockede udtryk fra gruppens to første album og elektronikken fra treeren, med Urbanowiczs karakteristiske guitar over en programmeret keyboard- og tromme-bund og er ganske solid – den kan godt blive et hit.

Gennembrudshittet "Munich" fulgte, endnu en træfsikker rockraket assisteret af den lidt mere afdæmpede, men dog stadig lettere aggressive "The Racing Rats", hvor Tom Smith havde taget plads bag et godt gammeldags opretstående klaver.

Iskoldt højdepunkt

Herefter nåede koncerten et foreløbigt højdepunkt med den iskolde elektro-rocker "Eat Raw Meat = Blood Drool" fra gruppens tredje album. Egentlig er jeg mest til gruppens ældre, mere rockede materiale, hvis jeg absolut skal vælge, men det var som om, synthesizerne og de programmerede elementer stod klarere i lydbilledet end guitarerne denne lørdag sammen med Tom Smiths intense, fyldige stemme og tydelige tekstudtale.

Sangen "No Sound But The Wind" blev præsenteret som en "ny, gammel sang" af Tom Smith, der i øvrigt ofte sagde tak på dansk med sangene. Nummeret har været med på soundtracket til "Twilight: New Moon", men har ikke figureret på noget Editors-album og er en smuk rock-semiballade med diskrete elektroniske undertoner, som var endnu en af koncertens heldigere stunder.

Det samme gjaldt rock-midt-tempo-hittet "Smokers Outside The Hospital Doors", som fik god gang i fællessang og -klap hos publikum, der nu kunne glæde sig over, at regnen var drevet over. Måske derfor løftede stemningen sig noget i koncertens sidste fjerdedel, hvor især den groovy elektrorocker "Papillon" med masser af keyboards fik folk godt med.

Med endnu et gedigent rocknummer, "Fingers In The Factories" lukkede og slukkede Editors en solid koncert, der især foldede sig ud hen mod slutningen. De er hørt bedre før, og lyden var ikke i top, men gruppen er dog stadig et yderst relevant navn på den del af den britiske rockscene, der har debuteret efter årtusindskiftet. Det blev kun til et enkelt nummer fra deres kommende album, men det var i sig selv lovende nok, så lur mig om ikke Editors også er at finde på en dansk koncertscene snart igen.