The Vaccines : Northside Festival, Scene 1, Aarhus

The Vaccines , Northside Festival, Scene 1, Aarhus

Anmeldt af Marta Sørensen | GAFFA

"We're from London, England," snerrer forsangeren Justin Young og kigger ned i gulvet, ud gennem sit hår, op i luften og alle andre steder end på publikum. Hans udtale har en snert Cockney-arrogance, men hans kejtede stolpren rundt på scenen er alt andet end selvfed. På trods af den massive hype, som har omgivet de lynkarrierende Vaccines og deres solide debutalbum, virker forsangeren genert.

Som om han ikke helt tror på alle klichéerne om, at de er de nye Strokes, de nye mænd med guitarer, de nye rockhåb; som om det bare er trættende snak. Hvis det er tilfældet, har han selvfølgelig ret, men musikken er der ingen grund til at sætte under en skæppe.

Det lader publikum også til at mene og tager imod The Vaccines med hujende og klappende goodwill. De er iført Vaccines-T-shirts og har forventningerne skruet op. Det her er musik som skabt til et live-show med en hoppende og springende forsanger, aggressiv guitarist og masser af larm. Simple og effektive numre på højst tre minutter med umiddelbare tekster, som kan råbes i tidlig-eftermiddags-fuldskab og glæde over at have opdaget et band, som man bare kan nyde uden så meget snak.

Fraværende forsanger
I starten går det da også nogenlunde; "Blow It Up" og "Post Break Up Sex" kan sagtens overleve den lidt mudrede lyd; det er jo ikke producer-finesser, der er The Vaccines' styrke. Til gengæld er det et større problem, at Justin Young er ikke bare genert, men af og til decideret fraværende. Publikum kigger op på ham, håbefulde og klar til at feste, men han kigger ikke rigtig tilbage.

Det kan på den ene side være meget charmerende med en frontfigur, der stavrer tilbage til trommesættet under første nummer, for det er tydeligt, at han ikke er indadvendt af ugidelighed. På den anden side er det jo ham, der skal bære det hele, så der skal ikke gå for meget tid med opvarmning.

Desværre går det lidt for langsomt denne eftermiddag, især på grund af nogle tekniske fejl i midten af koncerten, som bandet ikke ligefrem joker med. I stedet kigger de bekymret på hinanden: "Uh oh, problemer...". Herregud, jeg tror, publikum er ret ligeglade med, at der skal udskiftes en guitar, sålænge en eller anden kan skubbe nummeret fremad og råbe lidt i mikrofonen. Den råber skulle have været Justin Young, der også kunne have rakt en mikrofon ud eller sagt lidt mere end en enkelt, ellers meget sjov, kommentar om en lækker pige fra "Copenhagen... Copenhaahhgen - I don't fucking know."

The Vaccines har den perfekte musik til et liveshow; med et album eller to mere i bagagen kan de bygge et fejlfrit sæt op af guitar-riff og råbende tekster. Til den tid tror Justin Young forhåbentlig også på det.