The Naked And Famous: Northside Festival, Scene 2, Aarhus

The Naked And Famous, Northside Festival, Scene 2, Aarhus

Anmeldt af Nicholai Friis Pedersen | GAFFA

New Zealandske The Naked And Famous havde til tider lidt svært ved at få hul igennem til Northside-publikummet. Et par sikre hits i slutningen af sættet brød dog en del af isen, og koncerten gav specielt i slutningen en fin demonstration af bandets evne udi indierocken og poppens mange facetter.

Fællessang

The Naked And Famous spiller fin, hitorienteret synthpop med energiske såvel som nedtonede elementer - men der trækkes dog også på referencer fra shoegazer og artrock. De er store i hjemlandet, hvor debutalbummet såvel som singlen "Young Blood" har toppet hitlisterne. At dømme på den sparsomme respons i store dele af koncerten var de dog et forholdsvis ubeskrevet blad for en del af Northside-publikummet.

Dog virkede det til, at mange af de fremmødte kendte netop hittet "Young Blood". Fine numre som "Punching In a Dream" og "Girls Like You" fra debutpladen "Passive Me, Aggressive You", som blev udgivet tidligere på året, faldt da også i god jord. I hvert fald var disse blandt sættets højdepunkter, og det enormt catchy "Young Blood", som lukkede koncerten, udmøntede sig i fællessang og et massivt bifald.

Lidt for meget tomgang

Gennemgående blev musikken leveret stramt, og bandet gjorde også, hvad de kunne for at få hul igennem til publikum. De nedtonede passager i musikken var følte, mens de energiske momenter blev bakket op af diverse rock 'n' roll-positurer. Dog havde de elektroniske elementer i musikken tendens til at dominere for meget i lydbilledet, og frem til slutningen af koncerten var det svært at høre andet en gruppens lag på lag af synths. Det gik ud over specielt guitardelen af musikken og skæmmede oplevelsen en smule - givetvis også grunden til, at der manglede en smule dynamik i musikken, hvilket der ellers er masser af på pladen.

Alt i alt spillede The Naked And Famous en koncert, der kørte lidt for meget i tomgang, var lidt for fattig på højdepunkter og lidt for sen til at bryde igennem til Northside-publikummet. Da den endelig gjorde blev der skabt en fest, men op til var det en ret kedelig affære.