Jamie Woon : Northside Festival, Scene 2, Aarhus

Jamie Woon , Northside Festival, Scene 2, Aarhus

Anmeldt af Nicholai Friis Pedersen | GAFFA

Jamie Woons glimrende vokal var crisp, og det samme var de underliggende beats. Generelt stod koncerten, der videreførte og udviklede debutalbummets dubstep og smøde r'n'b, som et af Northside-søndagens højdepunkter.

Mange forbinder nok Jamie Woon med radiosinglen "Lady Luck", men selvom musikken på debutalbummet "Mirrorwriting" har et poppet udtryk, så indeholder det et rigt underliggende lydbillede, der faktisk fik tilføjet endnu flere fine detaljer live. Med sig havde Woon et velspillende band og – som snart gud og hver mand – også en loop-pedal. Denne blev dog kun anvendt til forholdsvis få, men vellykkede vokaleffekter.

Åbenlyst sangtalent

Koncertens første nummer var det glimrende Burial-producerede "Street", hvor et underspillet tromme og bas-groove giver plads til, at Woons fuldstændigt åbenlyse sangtalent står klart frem, mens nogle enkelte synth-anslag løfter omkvædet. Sangtalentet stod virkeligt også frem, og faktisk sang Woon lige en tand bedre, end han gør på pladen.

Jamie Woons numre kører generelt i et lavt tempo, og til koncerten blev der ikke talt meget mellem numrene. Dermed var det en næsten perfekt nedkøler efter De Eneste Tos call and response-prægede show, der før havde spillet på Northsides anden scene. Tilgengæld var der kræs for øregangene, og specielt "Mirrorwriting"s glimrende åbner "Night Air", hvis skønhed næsten alt for belejligt blev understøttet af en kortvarig regnbyge, indprintede sig som et glimrende festivalminde.

Ellers stod også "Shoulda" ud, og lige da de inficerende "slow jams" næsten havde forvandlet publikum til søvngængere, brød Woon og co. ud i et overraskende friskt lydende cover af Charles and Eddies "Would I Lie To You".

Musikken talte

Den var der mange, der ikke havde set komme, og Woon benyttede muligheden til at slå benene helt væk under tilskuerne med en lækker udgave af "Lady Luck", som i koncertens anledning blev jammet frem. At trommerne i store dele af nummeret var blevet taget ud gav plads til rendyrket fællessang, og selvom spændingen op til næsten var det bedste, så var dette en forløsning, der faldt i god jord hos publikum

Alt i alt en glimrende koncert fra en afslappet og cool Jamie Woon, der ikke sagde meget mellem numrene, men lod musikken tale. Det kunne den - heldigvis - også uden problemer bære.