Morbid Angel: Copenhell, Refshaleøen, København

Morbid Angel, Copenhell, Refshaleøen, København

Anmeldt af Peter Béliath | GAFFA

Morbid Angel er nærmest blevet bandlyst i løbet af den seneste måned. Årsag: anmelderne (og mange fans) bryder sig ikke om det Florida-baserede bands nye opus, "Illud Divinum Insanus". Men den massive kritik har ikke gjort indtryk på Morbid Angel. Da de gik på Copenhells lille scene lørdag aften kl. 23, gjorde de det som majestæter, der er umulige at vippe af tronen.

Morbid Angel var nærmest chokerende brutale. Nummer efter nummer blev eksekvereret med militaristisk præcision. Der var ingen vaklen i geledderne hos David Vincent (vokal, bas), Trey Azagthoth (guitar), Destructhor (guitar) og Tim Yeung (trommer). Det var bare fremad march fra start til slut. Der blev ikke taget fanger. Der blev ikke vist nåde. Morbid Angels optræden på Copenhell var en dødsmetallisk blitzkrieg mod enhver kritik.

Sygelig alsang

David Vincent spankulerede rundt på scenen som en kommandant. Klædt i stramtsiddende læder og med sin manke farvet sort lignede Morbid Angel-growleren lørdag aften Mötley Crüe-bassisten Nikki Sixx' onde tvilling. Og hverken mimik eller retorik efterlod nogen tvivl om David Vincents religiøse ståsted. En sang som den doomy og tonstunge "Where The Slime Live" var ikke ligefrem en hyldest til Vatikanet.

Trey Azagthoth spillede som i febervildelse. Med en ADHD-lignende rastløshed fór hans hænder hen over guitaren. Unikt. Under næsten hele koncerten stod Trey bøjet forover, så hans benede ansigt sjældent kom til syne bag det kraftige, krøllede hår. Det var altså op til David Vincent at kommunikere med publikum. Og det gjorde han fåmælt og med en dyb, bøs røst, der var Darth Vader værdig.

David Vincent befalede, at der skulle moshes foran scenen. Så der blev moshet. David Vincent spurgte publikum: "are you morbid?" Men det var et ledende spørgsmål. Så det rungede op under nattehimlen, idet folkemassen messede mantraet "Morbid!" igen og igen. David Vincent var tydeligvis tilfreds med sine disciples alsang.

Morbid Angel har aldrig lagt skjul på, at de ønsker at dominere. Og på Copenhell demonstrerede David Vincent & Co., at de ikke har tænkt sig at miste herredømmet over denne verdens mest brutale tonekunst.