Messy Shelters: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Messy Shelters, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Messy Shelters alias den aarhusianske sanger, sangskriver, guitarist og producer Mikkel Bolding og hans fire mand høje band havde fået æren af at være allerførste band på dette års Roskilde Festival. Søndag klokken 14.30 gik den langskæggede musiker og hans følge på guitar, keyboard, bas og trommer ind på scenen foran et forholdsvis stort og forventningsfuldt publikum, og så var banen kridtet op.

Messy Shelters udgav i marts sit debutalbum "Root System" oven på ep'en "Abandonship", som udkom helt tilbage i 2008. Det viste sig at være udelukkende sange fra "Root System", der stod på sætlisten, og de blev fremført af en veloplagt kapelmester og et band, der tydeligvis var indstillet på at skyde Roskilde i gang med maner.

Koncerten begyndte dog forholdsvis afdæmpet med "New Orbit", men der hurtigt mere gang i tingene med "Broken Mile", som blev fremført noget mere udadvendt og energisk end den ellers fine albumversion. Albummet "Root System" er i det hele præget af en eftertænksom og melankolsk tone i spændingsfeltet mellem rock og elektronika, men dette var live noget nedtonet til fordel for et publikumsappellerende, lejlighedsvis (guitar)støjende udtryk, hvor især Mikkel Bolding, den hårdtslående trommeslager Jens Kinch (eks-Spleen United) og den til tider tam-bankende guitarist Bo Christensen gjorde meget for at holde publikum til ilden. Det var nu også et ret overkommelig opgave, for det fremmødte publikum var tydeligvis indstillet på at åbne Roskilde med en fest.

Mikkel Boldings forholdsvis lyse og længselsfulde, ofte falsetsyngende vokal stod centralt i det forholdsvis spartanske lydbillede, uanset om han brugte sin almindelige mikrofon eller den retro-orienterede bullet-mikrofon, som gav et let forvrænget udtryk. Et af højdepunkterne var den vuggende "Circuitous Road" med et spændende break midtvejs og en lang støjende outro. Sangen blev fulgt op af den smukke, vemodige "The Celebration", hvor Mikkel Boldings klagende stemme gav visse – behagelige – associationer til fantastiske Mark Hollis fra for længst hedengangne Talk Talk.

Endnu bedre blev det i "Chord Steps", hvor Mikkel Bolding åbnede alene med sin stemme og sin elektriske guitar og en rundgang med trinvis faldende akkorder, helt jævnfør sangens titel, inden nummeret udviklede sig til et støjende, minimalistisk repetitivt klimaks, som sendte tankerne i retning af såvel Radiohead som Cocteau Twins-nummeret "The Hollow Men". Nummeret blev ved og ved i, hvad der føltes som ti minutter – på albummet varer det syv – inden Messy Shelters lukkede og slukkede i det let valsende hjørne med en intens "Ahead".

I alt beskedne syv numre og 40 minutter var, hvad Messy Shelters havde fået tildelt, men det var også en absolut godkendt defloration af Roskilde Festival 2011's musikalske mødom. Koncertens anden halvdel var klart den bedste efter en lidt mere moderat begyndelse, men alt i alt kunne både Messy Shelters og publikum være godt tjent med den allerførste koncert på årets Roskilde.