Gillian Welch: The Harrow And The Harvest

Gillian Welch
The Harrow And The Harvest

Album / Warner Music
Udgivelse D. 27.06.2011
Lars Löbner Jeppesen

Efter otte golde år med en selvforstærkende skrivekrise, hvor materialet simpelthen ikke levede op til det perfektionistiske americana-pars standarder, er Gillian Welch og partneren David Rawlings endelig klar med album nummer fem. Og selvom gulvtæppet ikke ligefrem rives væk under en, så skuffer det nøgne og nøgterne album ikke en tøddel. For det ti numre lange sangforedrag er igen et så autentisk studie i amerikansk folkemusik, at man ikke skulle tro, at sangene var skrevet indenfor de seneste otte år. Eller i den 43-årige Welchs levetid i det hele taget. For intet ud over årstallet på cd'en og materialet, den er trykt på, signalerer moderne tider. Sangene kunne lige så godt være forfattet af en bomuldsplukker på vej ned til brønden for at hente vand til familiens ene muldyr.

Det er underspillet, især i forhold til den mere orkestrerede forgænger Soul Journey, men aldrig skrabet. For parret får noget nær det optimale ud af et par guitarstrenge, en mundharpe eller banjo hist og her og et par klappende hænder og stampende fødder, som når der bliver spillet op til dans i Six White Horses. Og så skal vi ikke glemme det sublime sammenspil mellem de harmoniske og højstemte stemmer, der henriver og bedårer i æteriske og hjerteskærende smukke sange.

Som en snigende lise for sjælen overbeviser sange som Scarlet Town, The Way That It Goes og The Way The Whole Thing Ends igen om Tennessee-parrets raffinerede og uovertrufne musikalske virke, der så sandelig, og også en anden gang, er ventetiden værd.