Bottled In England : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Bottled In England , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Blandt de mange indtil videre ret ukendte navne på årets Roskilde Warm Up-program finder vi københavnske Bottled In England. Duoen har kun eksisteret i et halvt år, men har alligevel formået at gøre sine hoser grønne hos såvel Spot Festival, Distortion Festival som altså Roskilde.

Det var da også et pænt fyldt telt, der tog imod gruppen, der har slået sig op på at spille live-drum'n'bass og dubstep. Med kun to musikere, nemlig trommeslageren August Dyrborg og bassisten og keyboardspilleren Daniel Vognstrup – og forskellige gæster.

Duoen lagde ud i den langsomme, halvdystre afdeling og fik hurtigt selskab af gæsterapperen Manky, der speedrappede en dansk tekst, jeg ikke fangede meget af, bortset fra linjerne "Det' ikk' for sjov / Vi er kommet for at dræbe dig". Det lod da også til, at Bottled In England havde tænkt sig at gribe solidt fast om publikums ædlere dele med deres hårdtpumpede drum'n'bass og dubstep, hvor tempoet skiftevis var på den ene side langsomt og stemningen næsten ondskabsfuld, og på den anden side højenergisk og festinciterende.

August Dyrborg var utrættelig bag trommerne, uanset om han dunkede et stift, hårdt beat til de langsommere, dubstep-orienterede numre eller et hurtigt, synkoperet og dansabelt til de drum'n'bass-påvirkede. Der var også masser af gang i Daniel Vognstrup, der det meste af tiden frembragte den dybe, karakteristiske wobble-bas på sit keyboard med den venstre hånd, nogle gange samtidig med at han spillede melodilinjer med den højre, hvilket skabte et dejligt nuanceret musikalsk udtryk.

Manky var gæsterapper på flere sange, hvoraf linjen "Det' ikk' for sjov / Vi er kommet for at dræbe dig" vendte tilbage flere gange, men ellers havde jeg stadig lidt svært ved at fange, hvad han rappede om – men det gik også stærkt. Hans flow var dog udmærket, men nuancerne forsvandt lidt i live-udtrykket.

Andre numre havde sangerinden Katrine Brocks på gæstevokal og med engelske tekster. Hendes blødere stemme passede især fint til et lidt mere afdæmpet nummer sidst i sættet, mens hun ikke fungerede helt så godt på en mere aggressiv sang i begyndelsen af koncerten, hvor hun fremstod lidt skinger.

Undervejs fik vi også en truende kompostion med Tobias Kvæde i en hovedrolle på dystert violinspil, og en vaskeægte gæstestjerne blev det til i form af Turboweekend-vokalisten Silas Bjerregaard, der dukkede op som surprise-navn og med sin stærke rockvokal fremførte en solid dubsteppet coverversion af David Bowie- og Pet Shop Boys-nummeret "Hallo Spaceboy".

Med Bottled In Englands koncept med at spille drum'n'bass og dubstep på såkaldt rigtige instrumenter ligger sammenligningen med et navn som F.U.K.T. lige for, men Bottled In England er generelt lidt mere ondskabsfulde og rå i udtrykket, og det fungerer glimrende. Publikum var da også i den grad på under hele koncerten.

Mod slutningen af koncerten kom Manky tilbage og rappede i mindst den tredje sang "Det' ikk' for sjov / Vi er kommet for at dræbe dig", og det var lige en tand for meget gentagelse til min smag, men ellers var det en helt igennem udmærket koncert, det tohovedede drum'n'bass- og dubstep-monster og deres gæster leverede. Det skal blive spændende at følge dem på deres videre musikalske færd.