Selvhenter: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Selvhenter, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

En mindre stribe bands er taget til Roskilde Festival for at smadre det traditionelle lydbillede med ustyrlige kaskader af støj og kaos. Blandt dem den syrede Los Angeles-dj The Gaslamp Killer, de unge lømler i iceage, det hypede hiphop-fænomen OFWGKTA og så danske Selvhenter, der består af fem unge piger fra København, som onsdag eftermiddag betrådte scenen under teltdugen på Pavilion Junior.

Med sig har de violin, trombone, saxofon, to trommesæt og utal af forvrængerpedaler, der tilsammen skaber et usammenlignligt inferno af støj, nærmest fra det øjeblik de betræder scenen.

På intet tidspunkt i den knap 50 minutter lange koncert anes hænder i vejret. Folk står stille og lader sig indfange, og flere har sågar valgt at ligge eller sidde i græsset og modtage de ustyrlige doser.

Efter 18 minutters sammenhængende evigt udviklende og fremskridende kaos bremses lyden for første gang. "Hej, vi er glade for, at der er kommet så mange". Det bliver koncertens eneste direkte henvendelse til publikum. Mødet med mikrofonen afstedkommer et gevaldigt tinnitusindbydende rundhyl, der i denne sammenhæng næsten kunne have været en del af det støjende helvede. Der var dog tale om en lydmands fejl.

De lange numre udvikler sig konstant i tempo og intensitet, og slagtøj og pedaler kommer og går. Bedst som man fornemmer, et nummer går mod afslutningen, tilsættes forvrængede blæsere, en stryger eller aggresive trommer. Ofte improviseret. Resultatet bliver en jazzet, drone-agtig støj.

Alt imens pibler sveden fra de fem piger, der i rivende højt tempo fastholder intensiteten, og et lamslået publikum rystes af mystikken.

Den forvrængede, uortodokse og ustyrlige lyd er af pigerne fornylig beskrevet som et møde mellem naturkræfter og en kaffemaskine. Det er aparte og særdeles smalt, og bliver aldrig undertegnedes personlige favorit, men på Pavilion Junior viste Selvhenter helt nye sider af vækstlaget i dansk musik og gav Roskilde Festivals publikum en enestående, usammenlignelig lyd og koncertoplevelse.