Magnetic Man : Roskilde Festival, Arena

Magnetic Man , Roskilde Festival, Arena

Magnetic Man : Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

SBTRKT ****

Som et svar på publikums lå-lående afsyngen af basgangen fra White Stripes' Seven Nation Army kom den snart pladeaktuelle dj SBTRKT på scenen iført sin vanlige afrikanske maske. Ikke et sekund blev spildt, da han straks langede det ene hyperenergiske, dansegulvspåkrævende beat efter det andet ud. Med en blanding af house, dubstep, UK Funky, baile funk, 2-step og god gammeldags jungle som ingredienser var fællesnævnerne fest, bas og peaktime-danse-attitude. Et højdepunkt i SBTRKTs første set var helt klart, da han spillede Donae'os Riot Music i det fremragende Shy FX-remix. I andet set blev der lagt stærkt ud med Breakages Hard, hvor David Rodigan har givet en hånd med, og Newham Generals lægger kompetente og well 'ard grime-stemmer til.

Katy B ****

Popsangerinden Katy B, som har samarbejdet med en god del af den britiske bas-scenes største producere, var næste skud på stammen, og her blev der skiftet grundigt stil. Væk var SBTRKTs dj-pult og foran et mere end tæt og umådeligt pakket Arena stod nu et fuldt og i høj grad velspillende band bestående af en trommeslager, en bassist, en keyboardist, en trompetist og en saxofonist og selvfølgelig med den rødhårede sangerinde i front. Hun lagde ud med den fine popsang Louder, og der var ingen tvivl om, at publikum var med på, at det skulle være højere. Stemningen var god, og Katy B er en god entertainer, som brugte en del energi på at kommunikere med publikum. Selv om Katy B's stemme godt kan lyde lidt spinkel, så synger hun faktisk godt, og generelt fungerede hendes koncert udmærket. Specielt den discohousede sang Movement syntes at passe godt til bandformatet, også selv om der genremæssigt var ganske langt fra SBTRKTs hårde beats til bandets organisk flydende sammenspil.

Magnetic Man ****

Efter endnu en omgang partystarting fra SBTRKT (hvor en del af publikum spontant var brudt ud i et temmelig tåkrummende "højere, vildere"-råb) var det blevet tid til Magnetic Man. De tre herrer bag den magnetiske mand er alle legender, som har haft en afgørende rolle i tilblivelsen af dubstep som genre, centreret omkring den legendariske pladeforretning Big Apple Records i Croydon. Om publikum var klar over de tre herrers legendestatus er uvist, men de reagerede i hvert fald prompte, da hypemanden Sgt Pokes introducerede dem. Fra deres pladser bag en imponerende række af computere gav de i hurtig rækkefølge publikum numre som Fire med den fremragende mc Ms. Dynamite på virtuelt tilstedeværende vokaler og The Bug med dets vedvarende mantra om at "take evolution higher". De tunge halfstep-beats, den endnu tungere subbas og de savskærende wobbles faldt i publikums smag, som under hele seancen hoppede og kastede hænderne i vejret.

På trods af at Skream var fraværende og Benga gik lidt til og fra computerbordet og ofte overlod arbejdet til den storsmilende Artwork, og på trods af, at der ind imellem var lidt problemer med lydniveauerne, så fungerede musikken rigtig godt, men det hjalp selvfølgelig også, at publikum, der var blevet en smule mere fåtalligt, efter Katy B's koncert var ovre, bestemt var klar på at få en omgang bastæsk. Og med vellykkede numre som den stavrende K Dance og de to afsluttende numre Crossover og den jungle-influerede Perfect Stranger, som ligesom på pladen blev gæstet af Katy B, blev der sat et fint punktum for det over tre timer lange show.