Kurt Vile : Roskilde Festival, Odeon

Kurt Vile , Roskilde Festival, Odeon

Kurt Vile : Roskilde Festival, Odeon

Anmeldt af Jeppe Kiel Revsbech | GAFFA

Skabertrangen begynder efterhånden at vække mindelser om The Beatles' ditto hos amerikanske Kurt Vile, som med forårets formidable "Smoke Ring For My Halo" rundede fire albumudgivelser på to år.

Påvirket af sit hjemlands rockkoryfæer som Bruce Springsteen og Tom Petty bygger Philadelphia-knægten videre på en ærkeamerikansk sangtradition, hvor hverdagen besynges, og musikken besjæles af Viles sværmeriske guitarspil, som under Odeons teltdug lød og larmede vellykket.

Euforisk rumklang
Titelnummeret fra "Smoke Ring For My Halo" lagde for med vuggende folktoner, inden sangskriverens trofaste følgesvende, The Violators, animerede det rumklangsmættede univers, der efterhånden er blevet Viles soniske særkende. Allerbedst formidlet på den drømmende "Society Is My Friend", som gentager sin simple akkordstruktur ud i det uendelige - mens guitarklimpreriet langsomt omslutter ørerne i en følelse af hypnose og eufori.

Det greb gør Kurt Vile flittigt og dygtigt brug af, og Odeons tætpakkede tilhørere blev begavet med flere ophøjede stunder af de langhårede amerikanere - der til gengæld ikke veg blikkene fra deres skosnuder, men lod den tjekkede stenerrock erstatte publikumskontakten.

Knyttede næver og djævletegn

En fair disposition, som dog desværre fik ensformigheden til at snige sig ind midtvejs i koncerten, hvor Vile eksempelvis havde sit hyr med at holde den snakkesalige forsamling til ilden under den ellers så knugende smukke "Peeping Tomboy". Og så måtte hovedpersonen alligevel ty til simple effekter som knyttede næver og fælles djævletegn i kollektivets navn.

Den repetitive sangskrivning, som gør sig så fortrinligt på plade, satte med andre ord en glimtvis stopper for koncertens opdrift - men Kurt Vile formåede imidlertid at runde de knap 80 minutters spilletid resolut af med en energisk støjende version af "Freak Train", der på alle måder viser, hvor sej og særegen en sangskriver han er. Skabertrangen er fuldt berettiget.