Jagwa Music : Roskilde Festival, Cosmopol

Jagwa Music , Roskilde Festival, Cosmopol

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

De siger, at han tror, at han er Mick Jagger. Lige meget hvad, så er forsangeren fra det fantastiske orkester, som er med til etablere østafrikanske lyde i global bevidsthed, en fantastisk, herlig og RAPkæftet knægt med en slentrende, nærmest flabet fremtoning. Og bag sig har han et orkester, som mestendels består af perkussionister, der væver et rullende tæppe af slag, mens den melodiske afdeling varetages af en knægt på et lille keyboard, der umiskendeligt ligner det, jeg købte til min datter, da hun var fem. Og jeg skal lige love for, at de rykker.

Jagwa Music har eksisteret siden 1972, hvor de hvor de spillede stilen chakacha, som var dannet med inspiration fra taraab-musik en dagsrejse eller to mod syd med dhow, de berømte sejlbåde der befærder den østafrikanske kyst. De kommer fra Dar Es Salaam, og de har i stigende grad fået worldfreaks til at flippe ud, ikke mindst via den årlige festival i Stonetown på øen Zanzibar. Orkestret har i årenes løb været særdeles kendt for deres bryllupsmusik og den typiske musik, som kører op og ned i tempo og med den specielle zaramo-rytme, som blev til, fordi perkussionisten ville tage en totalt smadret stol og begyndte at slå på den. Der er tale om et gadeband i stil med de mere berømte fra Congo. Men som de sparker røv, får rollen som underhund snart en ende. Og som sidste band lørdag nat på Cosmopol fik de et stoppet telt til at gå amok.

Der blev en energimættet forestilling, hvor sangene cyklede derudad, og vi for alvor blev indført i de seneste tilføjelser til rytmesporene. Mens de to frontmænd og en dame i dengrad varmede os og hinanden op med en gang rap, som synes taget direkte fra bongo flava, den lokale rap fra Dar Es Salaam.

Publikum ville ikke slippe festen. Suverænt, simpelthen.