Ivo Papasov : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Ivo Papasov , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er få forundt at befinde sig på det plan, som bulgarsk musiks stolthed, klarinettisten Ivo Papasov, befinder sig på. Han har et band, hvor alle er på et endda meget højt plan, og de spillede på denne aften noget spillemandsmusik, som satte nye standarder for hvad man kan indenfor balkanmusik. Eller rettere: de spillede som de plejer.

Jeg har et flip på bulgarsk musik. Jeg tror, at det er derfra, at den næste store bølge kommer, og mesteren er altså denne mand med den imposante topmave og hans bande af mestre. Ivo Papasov og hans bryllupsorkester kommer fra byen Kardzhali, som ligger nær både den tyrkiske og græske grænse, og det er tydeligt at han som ældre mestre som landsmanden Nicola Jankov har endda et meget nært slægtskab til de store tyrkiske stjerner, så som Mustafa Kandirali. Vi snakker folk, som kan spille sindssygt svære ting så gnistrende hurtigt med perfekt intonation.

Som koncerten skred frem, var det klart, at orkestrets veloplagte hints til jazz havde fået et kraftigt rocket præg, og det var noget der fik teltet til at vælte. Vi fik lange improvisationer fra de andre musikere, og specielt den specielle mester på fiol, den altid jægerhatprydede Georgi Yanev, fik os helt op og skrige, hvor efter han tog fra med en hvirvelvind af toner, ligesom trommeslageren sent i koncerten gav en trommesolo af et niveau, så jeg sjældent har set mage. Fordi han perfekt kørte den omkring en tyrkisk makamrytme og så ellers satte et fyrværkeri i gang, som var en John Bonham værdigt. Typisk for Papasov, som i så høj grad er bandleader, og derfor gerne deler rampelyset med andre.

Herlige var løbene, hvor hans klarinet kælent smøg sig op af den ney-lignende fløjte, mens mester Yanev var tilbage på klaveret. Eller når Papasov selv stod frem og gav os den følelse af, at han ingen grænser har i sin kunst.

Et meget stort Balkanmøde. En mester af den unikke slags.