My Chemical Romance : Roskilde Festival, Orange Scene

My Chemical Romance , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at denne anmelder ikke havde de store forventninger til dagens koncert med ofte udskældte My Chemical Romance, der bærer det lidt uheldige emo-mærkat, men heldigvis skulle Gerard Way og hans tændte kumpaner med en forbilledlig energiudladning vise sig at være en yderst behagelig overraskelse.

Med postkasserødt hår og iklædt armygrøn skjorte leder Way bandet igennem en forrygende udgave af den ellers lidt irriterende førstesingle fra deres seneste udspil, "Na Na Na Na…(indsæt selv flere Na'er)". Den får alt hvad remmer og tøj kan holde, og bandet er tydeligt upåvirkede af det ellers lidt sølle fremmøde på pladsen foran scenen. Vokalen drukner lidt, men energiniveauet er imponerende og fængslende.

Vi får at vide, at bandet har gjort det til deres mission at slide os op i løbet af koncerten, og de gør virkelig deres bedste for at efterfølge det med både en hårdtpumpet udgave af elektronisk funderede "Planetary" og en galoperende "Hang 'Em High", hvor hele bandet brænder af, uden det virker påtaget. De gør virkelig hvad de kan, for at folk får en fest. Lyden er god, bandet spiller tight og Way giver sig selv fuldt ud - på et tidspunkt ligger han og headbanger på alle fire.

Den lidt balkan-melodiske "Mama" forener fint bandets poppede melodier med det poppede og det tungt støj-smadrede. Der er virkelig en god dynamik i bandets optræden, og vi får ros for at "have holdt varmen og solen ud i fire dage" (!?) Bandet var her tydeligvis ikke i går.

Der er shout outs til både Bad Redligion, L.O.C. og Kings og Leon, før der begejstres med "Welcome To The Black Parade". Det er ikke til at sige, om My Chemical fik slidt alle foran Orange Scene op, men bandets forbilledlige optræden taget i betragtning, må de selv have brug for et lille hvil efter denne eksplosive seance. En herlig overraskelse og lidt af en vitaminindsprøjtning på en søndag, hvor Roskilde Festival så småt er begyndt at gøre sit indhug i koncertgængernes energiniveau.