Maria Carmen Koppel & Kenny Werner Quartet : Copenhagen Jazzfestival, Prøvehallen

Maria Carmen Koppel & Kenny Werner Quartet , Copenhagen Jazzfestival, Prøvehallen

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

I sidste øjeblik måtte Annisettes koncerter med Kenny Werner Quartet i Prøvehallen i Valby aflyses på grund af sygdom.

Meldingen kom sent. Størsteparten af de gæster, der havde købt billet til den første koncert kl. 18, fik først oplysningen, i det øjeblik de trådte i Prøvehallen. Den danske saxofonist, Benjamin Koppel - som i det daglige er "Kongen af Prøvehallen" og i øvrigt medlem af Kenny Werner Quartet - havde imidlertid fået sin søster, Maria Carmen Koppel, til at indtage Annisettes position. Og dét affandt forbavsende mange sig med. Maria Carmen Koppel er ganske vist en kapacitet – og det vidste de fleste helt åbenlyst - men der er ingen tvivl om, at de selvsamme "fleste" var kommet for at høre Annisette folde sig ud i grænselandet mellem jazz, rock og folk. Derfor var det overraskende, at så mange affandt sig med situationen og blev på stedet.

De, der blev, fik en udmærket, mere jazzballade-orienteret koncert med materiale fra Marie Carmen Koppel og Kenny Werner Quartets nyligt udgivne og anmelderroste CD, Brooklyn Jazz Session.

Marie Carmen Koppel er Danmarks største soul- og gospelsangerinde. Men hun er også en sangerinde, der ved flere lejligheder har optrådt på den danske jazzscene og flere gange har markeret sig som en af vores potentielt største jazzsangerinder. Hendes vokale spændvidde er præget af teknisk tyngde og kunstnerisk troværdighed. Dét stod igen-igen lysende klart mandag aften i Prøvehallen. Lige som det stod lysende klart, at konstellationen – der denne aften var blevet etableret med kort varsel – var sammenspillet, og det materiale - der ligeledes med kort varsel var blevet aftalt – var kendt. Glemt var Annisette af samme grund, for en stund.

Marie Carmen Koppel og kvartetten foldede sig rutineret ud. Og ikke bare glimrede sangerinden med sin sublime stemme, kvartetten – som foruden kapelmesteren, pianisten Kenny Werner bestod af bassisten Scott Colley, trommeslageren Jonathan Blake og Benjamin Koppel – brillerede. Ganske vist var koncerten som helhed en anelse ufokuseret, men de tre amerikanere brillerede i særdeleshed – sammen og hver for sig. De sendte de drævende, velturnerede jazzballader af sted med største naturlighed.

Pianisten Kenny Werner sad med sin mærkværdigt ranke holdning, næsten tilbagelænet ved instrumentet, men formåede alligevel at etablere en enestående intensitet. Bassisten Scott Colley brillerede i nogle lange soli, der aftvang den største respekt. Og trommeslageren Jonathan Blake… han påviste igen-igen, at han er en af de mest sanseligt swingende jazztrommeslagere på den nordlige halvkugle.

Derfor blev koncerten en publikumssucces, trods den ærgerlige sygemelding.