Charles Lloyd Quartet: Copenhagen Jazzfestival, Copenhagen Jazzhouse

Charles Lloyd Quartet, Copenhagen Jazzfestival, Copenhagen Jazzhouse

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Det var en samling meget, meget smukke og varierede jazzballader, den amerikanske saxofonist Charles Lloyd og hans kvartet med albummet Mirror udsendte tidligere på året. Mirror var moderne jazzmusik på højt niveau. Dels fordi albummet rummede nogle prægtige kompositioner af blandt andre Thelonious Monk og Charles Lloyd himself. Dels fordi kvartetten som helhed præsterede ypperligt. De smukke, varierede jazzballader blev på albummet forløst til UG.

Helt samme intensitet formåede kvartetten imidlertid ikke at tilføre selvsamme musik, da den optrådte på Copenhagen Jazzhouse onsdag. Det var simpelthen som om kvartetten denne aften ikke helt hang sammen. Desværre. Vel stod det klart, at 72-årige Charles Lloyd er en stor saxofonist med en stor spændvidde i sit udtryk. Og vel stod det klart, at alle hans sidemen - den 35-årige pianist Jason Moran, den 36-årige bassist Reuben Rogers og den 34-årige trommeslager Eric Harland – hver for sig er sublime musikere, der vokser i samspillet med Charles Lloyd. Men der var en ubalance at spore i samspillet på scenen. Måske især fordi fænomenet Jason Moran fremstod så dominerende (læs: Stærk).

Charles Lloyd er ellers i sig selv en karismatisk figur. Han er af den gamle skole – en musiker, der blandt andet har spillet med i Cannonball Adderley's Sextet, har haft sin egen gruppe med pianisten Keith Jarrett og trommeslageren Jack DeJohnette (som sammen med bassisten Gary Peacock optræder på Jazzfestivalen lørdag) og siden spillet med store pianister som Michel Petrucciani, Bobo Stensson, Geri Allen og Brad Mehldau (sidstnævnte optræder på Jazzfestivalen fredag).

Men onsdag formåede han ikke helt at samle sine nye tropper og det musikalske udtryk på scenen i København.

Alligevel var koncerten af en tyngde, som overgik langt de fleste koncerter på festivalen.