Kashmir : Grøn Koncert, Skibhøj, Esbjerg

Kashmir , Grøn Koncert, Skibhøj, Esbjerg

Anmeldt af Mikkel Asferg Andersen | GAFFA

Arkivfoto

Kashmir lukkede P3-scenen på Grøn Koncert med en uimodståelig blanding fra det efterhånden store bagkatalog. Det var en storsmilende Kasper Eistrup, der sammen med det øvrige band trådte ind foran de mange lysende pile på scenen. Bestemt og sikkert blev festen spillet i gang med "Melpomene", inden "Mouthful of Wasps" og "Surfing in the Warm Industry" trak flere og flere publikummer op foran scenen. Koncerten var generelt meget velspillet, lige fra Mads Tunebjergs bas til Henrik Lindstrands keyboard og Asger Techaus trommer. Kombineret med Kasper Eistrups sikre vokal udmøntede nøjagtigheden sig i det på én gang kontrollerede og mudrede udtryk, der hæver Kashmir over de fleste andre hjemlige bands.

Splittet til atomer

Ud over de mere rockede numre viste gruppen også, at de også behersker guitarstrengene i et roligere tempo. Således blev første vers af "Miss You" leveret i en ny og mere stille form. Eistrup strøg selv hånden over egne strenge og var kun støttet ganske svagt af Tunebjerg og Lindstrand. Denne indledning fungerede enormt godt, og Kasper Eistrup kunne da heller ikke holde smilet tilbage, da mellemspillet konsekvent blev banket i gang, og publikum hoppede så godt de kunne i mudderpølen. Timingen og leveringen af dette nummer understregede blot, hvor godt de fire musikere efterhånden kender hinanden.

Herefter hoppede publikum videre til "Still Boy", inden en særlig stemning lagde sig over publikum, da "Splittet til atomer" blev præsenteret. Det var som om, at folk glemte at drikke de fadøl, de stod med, ligesom snakken med sidemanden forstummede flere steder. Kashmirs eneste dansksprogede sang var underholdning nok i sig selv, og den mørkegrå himmel blev på en måde lidt lysere. Et smukt pusterum i en fremragende rockkoncert.

En værdig afslutning

Efter det tempomæssige dyk spillede både Kasper Eistrup og Henrik Lindstrand tråden tilbage i højtalerne og sætlisten på "She is Made of Chalk". Der var gang i både luftguitarer og gummistøvler, og koncerten endte, hvor den begyndte; med et mudret og rocket udtryk, der alligevel fremstod ret klart. Det gamle kæmpehit, "Rocket Brothers", blev leveret lige så overbevisende som resten af koncerten. Og det var en sand fornøjelse at høre, da den stille guitarafslutning blev spillet helt ud og erstattet af "The Cynic", der også rundede koncerten af. Med et flere minutter langt instrumentalt stykke var det en særdeles værdig afslutning på en vellykket koncert.

Kashmir var veloplagte fra første guitarstrøg og spillede hvert eneste nummer, som var det koncertens sidste. Hvis de holder denne standard på resten af den grønne karavane, så har de næste byer bestemt noget at se frem til.