Nik & Jay : Grøn Koncert, Skibhøj, Esbjerg

Nik & Jay , Grøn Koncert, Skibhøj, Esbjerg

Anmeldt af Mikkel Asferg Andersen | GAFFA

Arkivfoto

De herrer Nik og Jay er i år med i den grønne tourbus for fjerde gang. Her optræder de som programmets sidste punkt med et ekstravagant show, der både rummer gamle hits og det, de selv kalder "nyklassikere" og "historie".

Koncerten startede "Mod solnedgangen" fra popdrengenes seneste plade, "Engle eller dæmoner". Og de hvinende piger foran scenen var fra første strofe klar til at akkompagnere de populære herrer, især på omkvædet. Herefter blev det til et par af de ældre numre, der i dagens anledning var peppet en smule op og forkortet flere steder. Blandt andet var der indlagt en lille pause i "Boing Boing", idet en letpåklædt kvindelig danser gik på scenen og for en kort stund fik lov at stjæle lidt af opmærksomheden, inden nummeret blev spillet til ende.

Herefter præsenterede Nik og Jay et af deres engelske numre, "Your Body", der hittede knapt så meget som det netop overståede "Boing Boing". Til gengæld fik tre dansere i bodystocking drengene på pladsen til at bounce med i mudderet, inden pigernes skrigeri igen fik overtaget ved en noget forkortet "Tættere på himlen".

Højtalere på prøve

Nik og Jay var støttet af et sparsomt "orkester" i form af en bassist, der også spillede keyboard, en percussionist og en dj. Alle tre skubbet ud i scenens højre side, så de to hovedpersoner havde rigelig med plads at boltre sig på. Bag sig havde de en kæmpe LED-skærm, der koncerten igennem blev brugt til visuals, musikvideoer og slagord som "boing boing" og "upti vupti". Jo, Nexus-stilen var som altid gennemført. Overordnet set leverede popprinserne en udmærket præstation, selvom artikulationen ikke altid var spot on. Især flød fraseringerne i "Lækker" sammen, så teksten i versene var vanskelige at høre.

Efterhånden som koncerten skred frem, blev der skruet op for bassen og tempoet. Det var med til at pumpe stemningen op og faktisk fungerede det godt, at blandt andet "Hot" satte højtalerne på prøve med et hårdtpumpet ansigtsløft.

Som det første ekstranummer blev "Udødelig" præsenteret som både en nyklassiker og historie. En påstand som få andre end dem selv og teenagepigerne oppe foran vel er enige i. Alligevel var det overordentligt imponerende at opleve hvilken alvorlig Nik og Jay leverede nummeret med, den ufrivilligt sjove tekst taget i betragtning. Herefter rundede "I Love Ya" og "Kommer igen" en god times koncert af, hvorom det næsten kun kan konkluderes, at Nik og Jay var, som Nik og Jay er. Gennemførte med overflod af selvtillid. Om man kan lide dem eller ej, er det svært ikke at være underholdt på den ene eller anden måde.