Ice Cube: Train, Aarhus

Ice Cube, Train, Aarhus

Ice Cube: Train, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Det var med lidt blandede fornemmelser i maven, GAFFAs udsendte bevægede sig ned på Train i Aarhus denne mandag aften, for sidst Ice Cube gæstede byen, leverede The Don Mega et hiphop-brag af dimensioner, og chancerne for at han skulle kunne levere noget, der nærmede sig triumftoget fra 2009 syntes ikke overvældende. Heldigvis var der ingen grund til bekymring – tværtimod. For selv med koncerten fra for to år siden nogenlunde frisk i erindringen, formåede Cube og crew at overbevise om, at det bestemt også vil være værd at troppe op, næste gang de kommer til byen:

Bagtæppet er prydet med det rockerseje coverfoto fra sidste års bundsolide "I Am The West", DJ Crazy Tunes og hans turntables er badet i blåt lys, og fra højtalerne kommer et rungende "Yay yay!" efterfulgt af "Is Denmark in tha house?" Det er Denmark så absolut, og salen reagerer med et brøl, da Ice Cube og hans trofaste backingrapper WC træder ind på scenen til tonerne af et svedigt funk-beat fra Crazy Tunes, der ser ud som om han har røget en trillebørfuld Peter Belli-tobak.

Der fyres op under "I Rep That West" fra "I Am The West", men vi når ikke mange strofer ind i første vers, før WC stopper Cube, der i øvrigt har fået sig en ganske nydelig afro, for at gøre ham opmærksom på, at han starter i den forkerte ende af bagkataloget: "You need to go back to the beginning." Som sagt så gjort, og vi får N.W.A.-reunionnummeret "Chin Check", men heller ikke det er godt nok ifølge WC, der også stopper dette nummer og beder Cube grave endnu dybere i godteposen. Der kvitteres med en højspændt udgave af gangstarappens svar på Guldhornene; "Straight Outta Compton", og så er vi ellers i gang.

Ikke skyggen af spaghetti-west coast

En tændt udgave af "Hello" vidner om, at Cube og hans posse er i både storform og godt humør. Ice Cube gør sit absolut bedste og er overbevisende på en måde, så man er nødt til at knibe sig selv i armen for at minde sig selv om, at man ikke er i South Central L.A. i gangsta-land. Hænderne er i vejret, og der nikkes med nakkerne til "Jack In The Box" fra den ganske glimrende "Raw Footage", og varen leveres, så hver en crummy filmrolle er både tilgivet og glemt, for hvad har man at brokke sig over, når nu manden kan brillere som i aften?

Ice Cube fremstår – for nu at benytte sig af lidt hiphop-lingo – pissereal, og man har virkelig fornemmelsen af at få et vaskeægte stykke af den sagnomspundte amerikanske vestkyst. Der er absolut intet spaghetti-west coast over aftenens forestilling. Fra scenen takkes vi for at dukke op i aften "to see your boy Ice Cube", og glæden og taknemmeligheden føles absolut oprigtig. Vi får at vide, at vi selvfølgelig er et meget bedre publikum end i Tjekkiet, hvor banden var aftenen før, og resten af aftenen disses Tjekkiet til publikums store morskab. Mon ikke også Aarhusianerne disses på onsdag i Amager Bio? Sikkert, men det billige trick virker, og stemningen er i top.

"If ya don't believe Denmark is in tha house, ya better check yourself!" og til tonerne af Grandmaster Flash-remixet af netop det nummer svajer hænderne fra side til side – in the air like we don't care på bedste hiphop-manér. "God damn, Cube! Denmark is louder than the motherfuckin' Czech Republic!", lyder det fra WC, og hvorfor skulle vi ikke også være det, når nu vi underholdes på så forbilledlig vis? Ice Cubes særlige flow fremføres perfekt, og selvom showet er dybt professionelt, får man aldrig fornemmelsen af, at der køres på rutinen. Det er tydeligt, at drengene på scenen nyder det, og gangsta-hjertet banker tydeligvis for fuld kraft under Hollywood-flæsket. Det er hårdtslående og træfsikkert som den AK 47, der så ofte optræder i Cubes numre.

Far og søn

Det hoppes kollektivt til "You Can Do It", og vi inviteres til at være en del af The World Wide Westside. "Bow Down" leveres med store smil over hele linjen - også omkvædet, der lyder "bow down to some nigga's that's greater than you!" Selv den kæmpestore bodyguard til venstre for scenen står og klukker i skægget. Det er tydeligt, at drengene er on the road, fordi de nyder det. Hvis ikke skulle Ice Cube have en Oscar, og så god en skuespiller er han ganske simpelt ikke. Nej, spilleglæden er intakt, og det smitter i dén grad.

Vi får "Life In California", "Bop Gun" og kæmpehittet "It Was A Good Day" og til fremførelsen af "She Couldn't Make It On Her Own", kommer sønnikke Doughboy ud på scenen. Det er ret fedt at se far og søn "kick'e it" sammen, og Doughboy bliver da også ved farmands side resten af hovedsættet, der slutter i en tung udgave af "Gangsta Nation", hvorunder Cube til publikums store begejstring bryder ud i dans.

Men publikum er stadig tændte, og det er Cube og hans gangstas også, for inden længe lyder det fra bag bagtæppet: "Please Denmark, can I come out and do one more song?" Det får han lov til, og med "Go To Church" og "I Rep That West" bindes der en flot sløjfe på endnu en formidabel aften i selskab med Ice Cube. Man kan faktisk ikke bede om meget mere på denne pragtfulde aften i den hardcore hiphops begyndelses navn, og billetholderne til koncerten i Amager Bio kan roligt glæde sig.