Jonas Bjerre: Songs And Music From The Movie Skyscraper

Jonas Bjerre
Songs And Music From The Movie Skyscraper

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 15.08.2011
Michael Jose Gonzalez

Med lydsiden til vennen Rune Schjøtts spillefilm, Skyskraber, har Mew-frontmand Jonas Bjerre begået et rigtig fint album, der holder, hvad titlen lover: Vi får en række sange og kortere instrumentale stykker fra den kommende film, og det store spørgsmål er så, om de holder vand uden for biografmørket?

Det må man sige, de gør, for selvom det godt nok aldrig er decideret ophidsende, er det heller ikke på noget tidspunkt gabende kedeligt, som filmsoundtracks uden det visuelle akkompagnement i ny og næ kan have en tendens til at være. Mest af alt er der simpelthen tale om en samling yderst solide, behagelige og gennemarbejdede sange med de små detaljer, melodien og ikke mindst Bjerres karakteristiske vokal i centrum. Særligt fremhæves skal de overordentligt vellykkede Waste It, Until Tomorrow Finds You og There's A Cloud In My Brain, mens det kan være lidt svært at abstrahere fra, at visse dele af Kids Don't Fight lyder umiskendeligt som Hal David og Burt Bacharachs What The World Need Now Is Love.

Sangene kan uden problemer stå for sig selv, selvom det skal blive spændende at se, hvordan de fungerer, når de får lov at understøtte billedsiden til september. Som selvstændig lytteoplevelse er det mere nogle af de kortere passager, der falder lidt igennem i forhold til den samlede lytteoplevelse. Overordnet set er de rigtig fine, men nogle også så korte, at de hverken får lov til at gøre noget egentligt indtryk eller udvikle sig.

Skyskraber-sangene skal nok falde i god jord hos mangt en Mew-fan og musikelsker generelt, og Jonas Bjerre har bestemt bevist sit værd som solo-kunstner.