Natten : Nakkefestival, Rørvig

Natten , Nakkefestival, Rørvig

Natten : Nakkefestival, Rørvig

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Aftenens sidste koncert på Nakkefestivals Dragescene var helliget enmandsprojektet, Natten, alias Alexander Kolby, der stod alene på den lille scene med sin mikrofon, laptop, Novation-synthesizer og guitar. Koncerten indledte med nogle kedelige lydproblemer - lyden satte ganske enkelt ud et par gange, men den kom heldigvis hurtigt igen, så efter et par numre var det ikke noget publikum lod sig mærke af, og koncerten var da også ganske pænt besøgt.

Musikalsk befinder Natten sig et sted mellem metal, industrial og techno, med vokal-indslag, der, sine steder, trækker i retning af rap, men også med numre, der benytter sig af til tider lange instrumentalpassager. Koncerten begyndte i den mere rockede ende af skalaen, med metalguitar i retning af Ministry tilsat industrial-rytmik fra den medbragte laptop og rap-inspireret vokal. I passager kunne det minde lidt om det århusianske projekt Pan And The G9 Slug, der som et af de andre få danske navne har dyrket denne musikalske niche. Guitaren var lidt vel høj i lydbilledet og vokalen lidt vel tør, men især de mere metalorienterede gæster blandt publikum tog godt imod. Men så skiftede musikken karakter og gik via et dubstep-inspireret nummer, for den slags er jo næsten obligatorisk efterhånden, i udpræget mere elektronisk retning, ja, der gik i perioder ligefrem rave i den, og publikum var klar på at lege med.

I løbet af et par numre var der godt gang i store dele af publikum, og også i musikken. Især en længere instrumental passage, der sendte tankerne i retning af både Orbital og Daft Punk undervejs, fungerede rigtig godt, og fremstod som lidt af et højdepunkt. Her fremstod lyden og de forskellige niveauer i musikken også skarpt defineret, og selvom den køligt afmålte vekslen mellem opbyggende passager og eksplosive udladninger var som taget ud af technoens ABC, så fungerede det og virkede medrivende. I denne del af koncerten spillede Kolby på sin synthesizer, og på nogle numre fungerede det bedre end andre, ganske enkelt fordi lyden fra live-synthesizeren på visse numre var lige lav nok, så der hvor den trængte igennem virkede det klart bedst og tilføjede god energi. Andre numre, hvor vokalen fyldte meget, fremstod i længere passager som singback, og her savnede jeg nogle live-elementer i musikafviklingen.

Alt i alt leverede Natten en god koncert, som samtidig formåede at vække feststemning hos publikum, men på sine egne ofte mørke betingelser. Inspirationen fra navne som Ministry, Nine Inch Nails, Daft Punk og Digitalism fornægtede sig bestemt ikke, men heldigvis var der heller ikke tale om rendyrkede forsøg på at kopiere forbillederne. Natten faldt på over Nakkefestival den aften, i mere end en forstand.