Neotek : Nakkefestival, Rørvig

Neotek , Nakkefestival, Rørvig

Neotek : Nakkefestival, Rørvig

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Aftenens sidste koncert på Nakkefestival tilfaldt københavnske Neotek, der oplevede den tvivlsomme fornøjelse at måtte optræde i tiltagende regn, som desværre kun blev værre efterhånden som koncerten skred frem. Gæster forsægte at trodse regnen, men flere havde reelt travlt med at redde telte, så fremmødet var mere beskedent end koncerten fortjente, men det hele fik lidt stemning af dyster natklub - i regnvejr.

Neoteks musikalske udgangspunkt er solidt plantet i ebm- og industrialmusikken af den mørke slags, men her og der også med afstikkere i retning af electropop og techno, hvilket aftenens koncert da også demonstrerede. Bortset fra at visse niveauer på synthesizerne var lidt for lave, så var lyden rigtig fin og med god smæk i bas og elektronisk rytmik; generelt et noget mere veldefineret lydbillede, end man er vant til på festivaler, der jo typisk er kendetegnet ved hastige lydprøver.

Selvom man godt kunne fornemme på gruppen, at de også var skuffede over siutationen med den tiltagende regn, så kørte de på med fuld skrue og masser af energi, både musikalsk og hvad udstråling angår, og selvom det dårlige vejr altså sørgede for, at nogle gæster måtte kæmpe med telte snarere end at være til koncert, så lykkedes det gruppen at skabe god stemning blandt de, der havde fundet vejen gennem mudderet og op til scenen.

Et par tekniske MIDI-vanskeligheder kiggede forbi undervejs, men jeg tror faktisk ikke publikum nåede at bemærke noget - Neotek kom fint videre uden at lade sig mærke af den slags og fokuserede i stedet på at få deres mørke musik ud over scenekanten til dem, der trofast trodsede regnen. Fokus blev, ikke overraskende, lagt på gruppens mere kontante og tempofyldte numre, men der var også plads til mere dvælende og ulmende passager, hvilket sørgede for god variation undervejs. Vejrguderne skal vide, at koncertstart klokken et om natten, i regn og blæst, ikke er de bedste kår man kan bede om som musiker, men Neotek kæmpede bravt ikke desto mindre.