Lars Fra Mars : Nakkefestival, Rørvig

Lars Fra Mars , Nakkefestival, Rørvig

Lars Fra Mars : Nakkefestival, Rørvig

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Regnen havde meldt sin ankomst da Lars Fra Mars lukkede op for sin laptop og bød til techno og electronica, men heldigvis var det mest støvregn, og derfor samlede der sig alligevel en pæn flok mennesker foran scenen i løbet af koncerten, trods alt. Det skulle dog desværre vise sig, at der dukkede andre problemer op end de knap så gunstige vejrforhold, for musiker og højttalere ville ikke altid det samme.

Lars Fra Mars er en midaldrende herre i hvidt jakkesæt, lidt lig Stockhausen i dennes senere år, men selvom musikken fra Mars hos Lars er elektronisk, som hos Karlheinz, så er der i højere grad tale om IDM og minimal-techno end om avantgarde og elektrofoni, og det lod til at fungere hos publikum, der efterhånden som koncerten skred frem, fik gang i dansegenerne. Om end musikken angiveligt skulle være skabt via såkaldte "generative algoritmer", så lød den i meget høj grad som IDM og minimal-techno fra senhalvfemserne, dog næsten klinisk renset for den til tider lidt for solide house-indflydelse, der gjorde sig gældende i netop de år. En stor del af forløbet var bygget op omkring rytmiske strukturer; kun enkelte gange tonede brudstykker af melodier og sære lydflader frem - og det var lidt synd, for i mine ører var det i netop disse passager, at Lars Fra Mars havde mest at byde på. Her trådte han lidt ved siden af traditionen, og det kunne musikken sagtens klare mere af.

Desværre opstod der flere gange undervejs i koncerten lydproblemer. Højttalerne satte ud, enten begge eller i den ene side, hvilket var med til at bryde det forløb, der ellers reelt blev bygget op. Og det er jo synd, at den slags skal spille ind, men det gjorde en forskel. Heldigvis var publikum dog ikke sådan at slå ud, så de kiggede undrende på hinanden - og på Lars Fra Mars, der kiggede undrende tilbage på de forvirrede højttalere - og så dansede de videre. Så stemningen fejlede ikke noget.

Mine ører skulle ikke have noget imod, hvis Lars Fra Mars legede mere med sine melodiske træk, for det kunne udgøre et fint modspil til den ellers rytmisk velfungerende bund, men først og fremmest kunne man ønske ham nogle højttalere af lidt venligere natur næste gang.