Thomas Buttenschøn
Vinden Der Blæser

Thomas Buttenschøn: Vinden Der Blæser

CD / Universal Music
Udgivelse D. 15.08.2011
Pelle Sonne Lohmann

Han er blot 26 år, men alligevel hører Thomas Buttenschøn efterhånden til de mere rutinerede kræfter på den danske musikscene – over tre album har manden med den karakteristiske hårpragt og uforligneligt krøllede stemme demonstreret en betragtelig flair for stærke melodier legesygt udført inden for stribevis af vidt forskellige genrer.

Nu er manden tilbage med sit fjerde album, og igen må det konstateres, at han ingenlunde er færdig med at afsøge og eksperimentere – denne gang har Buttenschøn således kastet sig over et støvet og folk-orienteret udtryk, der trækker på klassisk sangskrivning, blues og country, og som blot viser nye sider af den gode guts så alsidige talent. Allieret med den erfarne Lars Skjærbæk i producerstolen har Buttenschøn kreeret sit absolut mest mørke og dystre værk til dato, og udviklingen klæder manden, der denne gang har valgt at holde den ellers så omvejssøgende vokal i behørigt kort snor.

Der lægges for med Alle Dem Du Kender, hvis pågående drive er fuldstændig forrygende, og der følges fornemt op med den foruroligende Thomas og Løb Ibrahim, der besidder så ultra-medrivende et omkvæd. Senere følger den drilsk æggende og evigt ulmende Josephine Baker og den lifligt opløftende Du Var Mand Engang, men også mere anonyme og tempomæssigt træge sager som Skelbækgade, Valnøddetræet og Læg Dig Ind, der kun for alvor batter rent lyrisk, titter frem hist og her. Først som sidst er der dog tale om en flot firer, der på falderebet også må roses for sit konsekvent distinkte og nydeligt afstemte guitarspil.