Olav Harsløf & Finn Slumstrup (Red.)
Jazz i Danmark 1950-2010

Bog / Politikens Forlag
Udgivelse D. 01.08.2011
Ivan Rod

Det er ganske enkelt et imponerende værk, Politikens Forlag har udgivet: En murstenstung bog om jazzens indtog og første 60 år i Danmark.

Værket kan læses fra ende til anden, men de fleste vil nok – som følge af bogens opbygning og omfang - bruge den som opslagsværk til lejlighedsvis læsning. Bogen er således inddelt i kapitler à ti år – afbrudt af temasider om bestemte musikere, bestemte spillesteder eller bestemte fænomener og af et stort antal sort/hvide fotos.

Forfatterne er en række førende danske jazzskribenter: Olav Harsløf, Finn Slumstrup, Kjeld Frandsen, Jens Jørn Gjedsted, Ole Izard Høyer, Ole Matthiessen, Tore Mortensen, Christian Munch-Hansen og Erik Raben. Fotosiden kan primært tilskrives mesterfotografen Jan Persson. Det er med andre ord et stærkt hold, der står bag værket, der har været flere år undervejs.

At det – trods skribenternes og fotografernes kvaliteter - er lykkedes at få et gennemarbejdet hele ud af det helt uhyrligt omfattende materiale er imponerende. Redaktørerne fortjener derfor stor ros for deres evne til at styre arbejdsprocessen og redigere de indhentede bidrag, så bogen i sidste ende er kommet til at fremstå som én sammenhængende bog.

Redaktørerne har – sammen med forfatterne og fotograferne – formået at skabe en bog, der kan genskabe billedet af jazzens historie i Danmark. Undertegnede, der ikke selv havde mulighed for at følge de første årtier, får med bogen et samlet tilbageblik, som er med til at forklare, hvorfor især København fik så fremtrædende plads på den internationale jazzscene.