Diverse kunstnere: Evolution Of Dub 6: Was Prince Jammy An Astronaut?

Diverse kunstnere
Evolution Of Dub 6: Was Prince Jammy An Astronaut?

Album / Import
Udgivelse D. 21.03.2011
Henrik Bæk

I Greensleeves Records' mastodontserie af klassiske jamaicanske dub-udgivelser kaldet Evolution Of Dub er vi med bokssættet med den kryptiske titel Was Prince Jammy An Astronaut nået til den sjette og næstsidste udgivelse i serien. Med fire album i hver eneste boks er serien med sine nu i alt 24 album den største af sin slags på verdensplan.

Som titlen indikerer, så er det sjette bokssæt i serien tilegnet den kendte producer Lloyd James, der er bedre kendt under kunstnernavnene Prince Jammy og King Jammy. De royale titler fik han af kollegaen Bunny "Striker" Lee i anerkendelse og respekt for Jammys kvaliteter som producer. Fra Jammys eget studie i Waterhouse-distriktet i Kingston gjorde han sig måske mest kendt internationalt, da han ved en tilfældighed i 1984 "opfandt" den første computerrytme kaldet Sleng Teng.

Digitaliseringen af reggaemusikken revolutionerede musikbranchen og har senere dannet skole for nutidens dancehall. De fire udgivelser, der er at finde i dette udmærkede bokssæt stammer dog fra årene før Sleng Teng og fra en periode, hvor Jammy arbejde under King Tubbys vinger og netop først var begyndt at skabe sine egne produktioner og miks.

Crucial In Dub rummer en række eminente dubversioner, der indtil nu kun har været udsendt som B-sider på syvtommer-vinylsingler på Jamaica, og som gennem årene har været umulige at opdrive. Dette album er med sine innovative og tunge rytmetracks i sig selv hele bokssættet værdigt, og albummet er til glæde for alle lyddrenge nu tillige udgivet på vinyl.

De tre øvrige album i sættet er henholdsvis Kamizaki Dub udsendt i 1979 samt Uhuru In Dub fra 1982 og Osbourne In Dub fra 1983. Samtlige tre album blev alle kun udsendt i London, da efterspørgslen på dub-album på Jamaica i disse år var nedadgående. Uhuru In Dub er den eksperimenterende dubudgave af Black Uhurus masterpiece Love Crisis fra 1977 og Osbourne In Dub indeholder dubudgaver af en række af sanger Johnny Osbournes store hits heriblandt Water Pumping. De fire album demonstrerer Jammys evne til i disse år at favne det nye og innovative uden samtidig at miste grebet om de mere traditionelle dubteknikker, som han havde lært af Lee, Tubby og Chin.

Bokssættet indeholder tillige en 12 siders bog med informative oplysninger skrevet af reggae-historiker Noel Hawkes samt et interview med Jammy selv.