Mads Langer : Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Mads Langer , Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

At vågne op med Mads Langer. Dette var Mads Langers intention med koncerten på skovscenen i Brabrand. Det er muligt, at enkelte blev mere friske efter de 45 minutters ophold foran Skovscenen, men at dømme efter den højlydte snak, der var på pladsen under koncerten, var det mere det sociale samvær og den gode kaffe fra festivalens glimrende kaffebar, der hjalp folk med at vågne op på festivalens sidste dag.

Det kan også være ganske udmærket, men jeg synes, man kan forvente mere af en artist som Langer, der ikke længere kan gemme sig under prædikaterne" ung og lovende" eller "talent". Langer er faktisk et af øjeblikkets mest succesrige danske artister i Europa, hvilket jeg oplevede på en nylig tur til Tyskland, hvor Mads Langers version af Olives hit "You're Not Alone" var i heftig rotation i radio og på tv. Samme nummer er i øvrigt det mest spillede på P3 og P4 i 2010. I England er han i denne uge " Featured artist" på iTunes, og der er mange andre flotte bedrifter.

En god sang skal kunne spilles på en guitar

Langer er helt tydeligt en af den slags artister, der deler vandene. Da han spillede på Spot i 2009, blev den efterfølgende GAFFA-anmeldelse kommenteret i 80 indlæg og blev fulgt op af ophedet debat på P3. Jeg var selv til stede ved koncerten i Musikhuset i Århus og jeg synes, Langer og band leverede en smuk og varieret koncert, der havde masse af dynamik og tyngde – og det var præcis de ingredienser, der manglede ved dagens solooptræden på Den Grimmeste.

Man siger, at en god sang skal kunne spilles på en guitar for at holde, det kan Mads Langers sange måske enkeltvis, men soloformatet afslører desværre ubønhørligt, at numrene er meget ens, og frem for alt, alle er blevet til i den samme melankolske stemning. De ellers så radiovenlige numre bliver forvandlet til et monotont lydtapet, der efterlader undertegnede helt uberørt.

Festivalens bedste scorekoncert

Langer henvender sig tydeligvis mest til bærere af  kvindelige kromosomer, og som min sidemand bemærkede, var Mads Langer-koncerten nok festivalens bedste scoresituation. "Du skal bare stille dig op foran og lade som om du er berørt af musikken – du kan eventuelt prikke dig selv i øjet" sagde han til mig. Han blev nu nede bagved og lod pigerne have de forreste ståpladser i fred. Det var også fra de forreste rækker, at der til sidst blev sunget med på Duné/Langer-nummeret "Streets Tonight" og hittet "Fact-Fiction"

Vrede

I den fine sang "Vrede" blev vi for første gang i sættet præsenteret for en anden følelse end savn, melankoli, eller glæde ved elevatorer. Langer har her skrevet en protestsang inspireret af den danske højskoletradition. Her blev jeg for første gang forstyrret og udfordret, af en sang der handler om 68-genrationen og deres uvilje imod at dele goderne med de efterfølgende generationer. Dette nummer var i mine øjne koncertens højdepunkt, og vi kan håbe, at Langer fremover giver sig tid til at skrive flere numre i den sindstilstand, selvom det måske ikke giver så megen bonus på mainstream-hitlisterne.

Dette nummer giver alene en stjerne ud af de tre, der kan tildeles for en rutinepræget præstation.