Jay-Z og Kanye West
Watch The Throne

Jay-Z og Kanye West: Watch The Throne

Album / Universal Music
Udgivelse D. 08.08.2011
Michael Jose Gonzalez

Så landede Watch The Throne endelig. Samarbejdet mellem Jigga og Yeezy må siges at være en af dette års mest imødesete hiphopudgivelser – måske kun overgået af Tha Carter IV. De to hiphopkonger har længe været flittige gæster på hinandens udgivelser, så det ligger da også lige til højrebenet, at de en dag skulle udgive et så ambitiøst storværk, som Watch The Throne vitterligt er.

Som på sidste års formidable My Dark Beautiful Twisted Fantasy er der klippet, klistret, samplet og beatsnedkereret på topkreativ og utraditionel vis, så det er en ren fryd at gå på opdagelse i det lydunivers, der åbenbarer sig på albummet. Lyt bare til fabelagtige Niggas In Paris (komplet med Blades Of Glory-sample og det hele) og formidabelt tunge Who Gon Stop Me. I forhold til My Dark Beautiful… er der dog her tale om et mere rendyrket hiphop-album med mindre fokus på det poppede, selvom der bliver plads til catchy Beyoncé-vokal i den himmelske pop-basker Lift Up og Frank Ocean-skønsang i den flotte lyrisk tilbageskuende Made In America.

Lyriske godbidder er der nok af, og hvor Jay-Z viser, at han stadig er en lyrisk sværvægter, fortsætter Kanyes evner som rapper med at blive bedre for hvert album. Der er de veltilrettelagte punchlines ("Niggas hustle every day for a beat from Ye / What I do? Turn around gave them beats to Jay / And I'm rapping on the beat they was supposed to buy / I guess I'm getting high off my own supply") og de mere eftertænksomme og selvransagende stunder, som både Murder To Excellence og særlig Next Day, hvor de to rappere taler til deres ufødte børn, er et flot eksempel på. Tjek bare denne linje:

"And I'll never let my son have an ego / He'll be nice to everyone, wherever we go / I mean, I might even make 'em be Republican / So everybody know he love white people"

Albummets eneste fejlskud er den Otis Redding-samplende Otis, som rapperne af uransagelige grunde har valgt som singleudspil. Ellers er der rigeligt at komme efter på et album, der bærer præg af lyst, idérigdom og overskud, og hvor listen af numre, der er værd at fremhæve, er næsten lige så lang som tracklisten. De to klæder ikke overraskende hinanden godt, og der er ikke et eneste tidspunkt, hvor man enten keder sig eller ville ønske, at man sad med et album fra kun den ene af de to kunstnere. Dertil er samarbejdet alt for vellykket.

Til dem, der bare ikke kan få nok af de to herrer, er der udgivet en deluxe-udgave af albummet, og det kan bestemt godt betale sig at smide lidt ekstra kroner efter den dyre version, for selvom bonus-tracksene gennemsnitligt er lidt under albummets regulære skæringer, er der altså rigtig gode ting at komme efter her også, og det ville da være en skam ikke at få numre som H.A.M., Illest Motherfucker Alive og The Joy med i købet.

Watch The Throne er med andre ord alt i alt flot og stærkt anbefalelsesværdigt album, der bestemt matcher de to mogulers status, og minder dem, der skulle have glemt det, om hvorfor de har opnået den position, de har.

(Albummet udkom eksklusivt på iTunes 8. august og den fysiske udgave er i butikkerne den 15.)