OFF!: Øyafestivalen 2011

OFF!, Øyafestivalen 2011

OFF!: Øyafestivalen 2011

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Der bliver talt ind med et 1-2-3-4, og så sætter OFF! ellers af i et vanvittigt højhastigheds energisk udladning af spyttende etstavelsesord, voldsomme raserier og sublime instrumentalister, der gør Los Angeles-supergruppens optræden til meget mere end en stiløvelse.

Sanger Keith Morris var med til at danne Black Flag med Greg Ginn og medvirkede på gruppens første ep "Nervous Breakdown" (link), inden han blev afløst af Henry Rollins. Sidste år startede Morris så OFF!, der samler medlemmer fra Redd Kross, Burning Brides, Rocket From The Crypt inkl. Morris' eget Circlejerks, og samlet udgav OFF! sine første fire ep'er i pakken "First Four EP's".

Stilistisk befinder OFF! sig solidt et sted omkring hardcore af en gamle skole, punkrock og Black Flag, og udover at være et overvældende liveband, så berettiger bandet også sin eksistens med Keith Morris' politiske rants.

Keith Morris kom alene på scenen til OFF!'s koncert og begyndte at småsludre, mens han præsenterede forstærkerne ved siden af sig som sine (forsinkede) bandkammerater Dimitri Coats og Steven Shane McDonald, men efter den underlige velkomst, så udviklede den næste halve time sig til et brag af en koncert.

Sætlisten var inddelt i fire afsnit, tæt på opdelingen mellem de fire ep'er men med få variationer, hvorimellem Morris kunne få sig en luftpause og tage OFF!-aktuelle emner op som hyldesten til Gun Club-sanger "Jeffrey Lee Pierce" samt prædike om The Civil Rights Movement. Den langlemmede guitarist Coasts spillede lynende hurtige riffs, der var langt fra ukomplicerede, mens den nu 55-årige Keith Morris kastede sig rundt som en teenager. På samme måde kunne man om McDonald og trommeslager Mario Rubalcaba sige, at de spiller efter reglerne, men gør det fandens solidt med detaljer og kraft.

OFF! er fantastisk ligetil og skærer helt ind til benet. I alt blev det til 18 numre på 30 minutter, hvilket faktisk er noget længere end de 18 numre fylder på indspilningerne: En intens hit-and-run-koncert i solen i Oslo med højdepunkter i "I Don't Belong", "Now I Am Pissed!", "Fuck People", 7-singlen "Compared To What", "Peace In Hermosa" og ikke mindst afslutningsnummeret "Upside Down".

OFF! spiller (med Fucked Up) på søndag i København.