Love Shop : Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Love Shop , Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Arkivfoto

Forud for Love Shops koncert i Den Grå Hal fredag havde gruppens bookingbureau Beatbox travlt med at annoncere, at dette var bandets sidste koncert i denne omgang, og at de nu "går i tænkeboks for at overveje fremtiden". Men faktisk havde gruppen en koncert mere på årets tourplan, nemlig på Danmarks Smukkeste Festival, og den skulle GAFFA naturligvis overvære.

Når gruppen går i tænkeboks, skyldes det, at bandet har været ramt af to tragiske dødsfald, da både guitarist Hilmer Hassig – som dog officielt forlod bandet i 2004 – og mundharpespiller med mere Henrik Hall er gået bort, henholdsvis i 2008 og januar 2011 som følge af henholdsvis en trafikulykke og kræft. Eneste faste bandmedlem er således sanger og sangskriver Jens Unmack, om end gruppens rytmesektion, bassist Thomas Risell og trommeslager Thomas Duus, samt keyboardspiller Mikkel Damgaard har været med i et årti og således i hvert fald kan betegnes som associerede medlemmer – eller LS-støttegruppe, som de er omtalt som på opsamlingsalbummet "Sendt Fra Himlen".

Love Shop anno sommeren 2011 har to guitarister tilbage i folden, Mika Vandborg og Jens Hellemann. På forårets turné var sidstnævnte afsat til Bob Dylan-teaterkoncert på Gasværket, og Jens Unmack måtte derfor spille en del rytmeguitar selv, men i Skanderborg havde han hænderne fri under det meste af koncerten, så han kunne gejle publikum op, hvilket dog næsten ikke var nødvendigt.

Love Shop lagde ud med de to åbningsnumre fra sidste efterårs fremragende "Frelsens Hær"-album, "Redningsklar" og "Ikke Langt Herfra", der understregede, at Jens Unmacks sangskrivertalent er usvækket – hvis man ellers skulle have været i tvivl efter tre glimrende soloplader. Herpå fik vi et godbid fra 1997's forrygende "Go!" i form af den guitarsnerrende "Hvorhen? Hvordan? Hvornår?", inden Jens Unmack lod samfundskritikken få frit løb i den nye "Dit Eget Selvmord", der blandt andet rummer følgende tankevækkende linjer: "Øje for øje / Noget for noget / Tand for tand / Det her er ikke længere vores land".

Tak til VKO

De politiske kommentarer fortsatte med en hyldest til VKO-flertallet om at levere stor sangskrivningsmæssig inspiration til blandt andet den skarpe "Kræmmersjæl" (hvad gør Unmack mon, hvis vi får en ny regering til efteråret?), inden Love Shop fandt den mere poetiske tone frem under skønne ballader som "Fremmedlegionær" og den nye "Drømmeslottet".

Storhittet "Love Goes On Forever" fulgte med en hilsen til Henrik Hall, der fik fællessang "helt op i pophimlen", dér, hvor hans smukke mundharpesolo glimrende ved sit triste fravær. Nyklassikeren "En Nat Bliver Det Sommer" fulgte med en usædvanlig lang, stemningsfuld guitaroutro af Jens Hellemann. Hans spil er lidt mere tilbageholdt og forfinet end Mika Vandborg og egner sig derfor bedre til soloer i balladerne, hvorimod den eksplosive Vandborg var forrygende i rockudladninger som "Kræmmersjæl" og "Det Tog Mig Et År". Der er kommet lidt flere guitarsoloer i Love Shop anno 2011, nu hvor mundharpen desværre er blevet tavs, men det fungerer glimrende.

Med ekstranumrene "Copenhagen Dreaming" og "Alle Har En Drøm At Befri" sagde Love Shop tak for denne gang, og Jens Unmacks sidste ord til publikum var: "Vi håber at se jer igen". Med andre ord er det næppe helt slut for Love Shop, og selvom Love Shop aldrig bliver det samme uden Hilmer og Henrik, så kan de sagtens være den vare bekendt, de leverede i bøgeskoven – og meget mere til. Så på gensyn.