Mike Sheridan : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Mike Sheridan , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Natten mellem torsdag og fredag stod Trentemøller med band for elektronika på højt plan på Skanderborgs Bøgescener. Lørdag midnat var det så hans yngre kollega Mike Sherdians tur til at gøre ham kunsten efter. Ikke at de to kunstneres musikalske udtryk minder så meget om hinanden endda, men de er i hvert fald eksponenter for dansk elektronika på højt niveau og med en forkærlighed for det drømmende og stemningsfulde.

Mike Sherdian indtog scenen i selskab med en storskærmskunstner og slagtøjsspilleren Bent Clausen. Clausen har arbejdet med så store navne som Tom Waits, Elvis Costello og Damon Albarn, og det stod hurtigt klart, at han var den helt rette sparringspartner for Sheridan. Hans meget nuancerede spil på forskellige slagtøjsinstrumenter, men først og fremmest vibrafon, tilføjede Mike Sheridans i forvejen rigt facetterede elektronika masser af detaljer.

Mike Sheridan lagde ud med nogle mørke og dystre kompositioner præget af knitrende, synkoperede beats og dyb bas, mens storskærmen viste farvestrålende animationer af blandt andet forskellige grafiske figurer. Siden udviklede musikken sig i retning af det mere hårdtpumpede, mens en stor del af de fremmødte publikummer til min store forbavselse fortsatte med at sidde ned på bænkene foran Bøgescenerne.

Publikum fik dog et pusterum, da Maya Albana kom ind for at synge radiohittet "Med Små Skridt" fra Sherdians indtil videre eneste album, det glimrende og snart tre år gamle "I Syv Sind". Albana gjorde det fint, og herefter var der dømt en periode med elektronika med elementer af noget, der for mig lød i retning af indisk folkemusik, inden vi fik et par mere house-orienterede numre, som blev en smule monotone i længden. Til sidst kom Rasmus Walter ind for at synge et dansksproget nummer, som fungerede udmærket sammen med Sheridan. I det hele taget synes kombinationen af Sheridans eftertænksomme elektronika og dansksyngende singer-songwritere som en vindercocktail.

Alt i alt var Mikes midnatstime på den store scene gedigen underholdning, som havde fortjent lidt flere dansende og lidt færre siddende publikummer.