D-A-D : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

D-A-D , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Good Clean Family Entertainment You Can Trust. Jamen, de siger det selv, D-A-D. Det er i hvert fald titlen på deres opsamlingsalbum fra 1995, og det var også det, de leverede på Danmarks Smukkeste Festival. Med D-A-D på festival ved man, hvad man får: En greatest hits-koncert med højdepunkter fra 25 års karriere og et visuelt show, der byder på gruppens velkendte kohoved-logo i nyt design, fantasifulde, tostrengede basser og gerne et par nyopfundne gimmicks mere.

Sådan var det også i Skanderborg, da D-A-D lukkede Bøgescenerne på festivalens sidste dag. Gruppen lagde ud med "Evil Twin" i vanlig semihårdt rockende og dog ganske melodisk stil, mens kohovedet i år udgjorde en storskærm, der viste diverse animationer, mens lidt ild på scenen i bedste Rammstein-stil skød koncerten effektivt i gang.

Herefter fulgte en god time med hit på hit på hit – "Jihad", "Soft Dogs" "Scare Yourself", "Reconstructdead" og "Sleeping My Day Away" for at nævne de mest kendte – og et par sange fra gruppens seneste album, det næsten tre år gamle "Monster Philosophy". Sange, som endnu ikke helt har opnået klassikerstatus og nok heller ikke gør det – så var det formodentlig sket nu – men som bestemt er gedigne.

Ellers var alt, som det plejer hos D-A-D: Forsanger Jesper Binzer skiftevis sang og snerrede ind i mikrofonen, mens bror Jacob – iført høj hat – leverede fremragende guitarspil og fik god plads til lange, nuancerige soloer, ikke mindst under "Sleeping My Day Away", hvor hans surf- og countryorienterede spil kom vidt omkring i det stærkt forlængede mellemspil. Bassist Stig Pedersen var vanen tro iklædt kropsnære bukser, spillede i koncertens anden halvdel iført lædervest og ellers bar overkrop og fremviste et udvalg af sine specialdesignede basser. En relativt ny model var en bas, hvor kroppen havde form som et bashoved – og omvendt.

Laust tiltet 90 grader

Bag de tre stod Laust Sonne for solidt trommespil, og mod slutningen af koncerten afslørede D-A-D endnu en gimmick: Sonne, der sidste år på Grøn Koncert blev hejst 10 meter op i luften, blev i år tiltet næsten 90 grader, mens han spillede løs, som om intet var hændt. Det må være hårdt at være yngste mand i D-A-D.

Stig Pedersen slap til gengæld for at få påsat en hjelm med fyrværkeri. De stod og fedtede med den ude i siden, kunne man se, men hjelmen blev lagt væk igen. Måske var krudtet blevet vådt under det voldsomme regnvejr, der hærgede festivalen hele søndag?

Musikalsk fyrede D-A-D dog tørt skyts af. Spilleglæden var tydeligvis stor på scenen, og begejstringen var ligeledes til at tage at føle på blandt publikum, der sang med af karsken bælg. Vanen tro leverede D-A-D en yderst professionel og velspillet performance, men Jesper Binzers i forvejen hæse stemme syntes dog at være lettere mærket af tidens tand og ikke helt så solid, som den har været tidligere. Og så sagde han mig bekendt ikke "ude-mærket Skanderborg" en eneste gang?! Stig Pedersen sang til gengæld lead-vokal på tre numre og gjorde det faktisk mindst lige så godt som Binzer.

Efter en god time sagde D-A-D farvel og tak med "The Road Below Me", men de kom tilbage med en stribe ekstranumre, hvor det første var klassikeren "Laugh And 1/2" spillet af de to Binzer-brødre alene på scenen på hver deres akustiske guitar. Herpå skiftede scenariet på fiffig vis til den anden af de to Bøgescener, der ligger side om side på festivalpladsen. Her havde D-A-D indrettet scenen som i musikvideoen til "Bad Craziness", som da også var aftenens næste ekstranummer, og det betød, at Laust Sonne spillede trommer i en enorm sofa, mens Stig Pedersen pumpede løs på sin missilformede bas.

"Grow Or Pay" og "Riding With Sue" fortsatte, inden D-A-D igen sagde farvel for så at vende tilbage til den første scene, hvor de gav os "Everything Glows" og sidst, men ikke mindst, afslutnings-signaturballaden "It's After Dark", som publikum kunne synge næsten uden hjælp fra bandet. Dermed blev Danmarks Smukkeste Festival 2011 lagt i seng på yderst kompetent vis, selvom Jesper Binzer sangmæssigt er hørt bedre. Vi ses i 2012!