The Pains Of Being Pure At Heart : Flow Festival, Helsinki

The Pains Of Being Pure At Heart , Flow Festival, Helsinki

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Arkivfoto

Lørdag eftermiddag stod Danmarksaktuelle The Pains of Being Pure at Heart klar til at bringe deres naive indie-støj-pop til Finland for første gang.

De lette sange udgør et fint soundtrack til det fine sommervejr, som igen på andendagen af Flow Festival har fundet vej til Helsinki. Det betyder dog også, at publikum har lidt svært ved at finde vej ind i det varme telt, da de sikkert, ligesom vi danskere, hungrer efter de solstråler, der ikke har været for mange af denne sommer.

The Pains... blander deres to udspil godt i dagens sæt, men til trods for flere ganske fine momenter fra "Belong", er det er stadig sangene fra den selvbetitlede debut, der trækker størst jubel. Numre som "Young Adult Friction" og "This Love Is Fucking Right!" får sat gang i det ellers lidt varme-dovne publikum, som virker lidt ramt oven på fredagens fest.

The Pains of Being Pure at Heart har ellers valgt den bedste løsning på at ruske op i et tilbageholdende publikum: de har valgt at skrue op. Specielt guitarerne er der blevet skruet godt op for, og de er selvfølgelig badet i tilpas meget henholdsvis distortion og reverb, ganske som det bør være. Det åbner selvfølgelig op for det andet problem, som har det med at gå igen på Flows Nokia-scene, at vokalen bliver druknet en smule. Ligesom med The Pains of Being Pure at Heart betyder det dog ikke så meget som med andre bands, da det fortættede, Phil Spector-inspirerede lydbillede er så integreret en del af bandets sange.

Generelt er der en god og løs stemning til koncerten, og forsanger Kip Berman kommunikerer godt med publikum imellem sangene, og her kan han, som nævnt, fortælle, at det er første gang, at bandet spiller i Finland, og man må give ham ret i, at Helsinki tager sig godt ud denne weekend. Imod slutningen af koncerten får The Pains of Being Pure at Heart igen sat godt gang i det nu lidt mere fyldte telt med "Heart in Your Heartbreak" fra "Belong"-pladen og den weekend-passende "Come Saturday", hvor der vist var flere, der kunne nikke genkendende til linjerne om en "wasted summer", hvor man kun kan blive indenfor. The Pains of Being Pure at Heart leverede en god og stemningsfuld koncert, hvor sommeren kom til Finland.

The Pains of Being Pure at Heart spiller fredag den 19. August i Amager Bio og lørdag den 20. August til Alive Festival i Thisted.