The Orb : Strøm Festival, Enghaveparken, København

The Orb , Strøm Festival, Enghaveparken, København

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Som led i årets Strøm Festival havde man valgt at tage Enghaveparken i brug for at præsentere en aften med electronica og techno til folket, folkelig vel først og fremmest i den forstand, at hele arrangementet var gratis, vel at mærke inklusive hovednavnet, The Orb. Velan, hvad "star quality" angår, er The Orb bestemt ikke, hvad de var dengang i halvfemserne, hvor de psykedeliske lydbølger gik højt med numre som "Little Fluffy Clouds", "Blue Room" og "Toxygene", og hvor det faktisk lykkedes for gruppen– hvilket kan forekomme nærmest ufatteligt i dag, desværre – at storme de officielle engelske hitlister med ambient-orienteret instrumental elektronmusik af den udpræget mere udsyrede slags. Det er længe siden nu, og den elektroniske musik har siden set andre modeluner, fra glitch over electroclash til chiptunes og den i disse tider allestedsnærværende dubstep, så selvom The Orb i dag retmæssigt er et navn forbundet med en pæn portion respekt, så er det så som så med den der rockstjernestatus, som i hvert fald Alex Paterson havde et had/kærlighedsforhold til tilbage i halvfemserne.

Det var da heller ikke det helt tunge set-up, de havde med sig denne aften, Paterson og Fehlmann, men snarere en opsætning, der forenede laptop-dj med både vinyl og cd samt mixere og diverse effekter, og koncerten var i høj grad bygget op om mere eller mindre improviserede collage-forløb, hvor materiale fra diverse Orb-udgivelser, og her var brudstykker fra den fremragende "Adventures Beyond The Ultraworld" i overtal, blev forenet med alskens elektroniske klange, fra hvislende rumklang til støjflader såvel som andet musikalsk materiale, fra dub til Pet Shop Boys. Visuelt blev man, foruden fint scenelys, budt på en stor LED-bagskærm, og flot var det, men det havde nok været flottere, hvis koncerten havde været placeret senere på aftenen, hvor mørket var faldet på. Flere syntes at undre sig over, hvorfor hovednavnet gik på så tidligt i forløbet.

De små, nuttede skyer
Selvom det manglende mørke desværre, og i ordets rette betydning naturligt nok trak lidt fra den visuelle del af showet, så var det selvfølgelig omvendt sjovt nok at kunne skue op mod himlen med de mange hvide skyer, mens Paterson og Fehlmann på scenen vævede brudstykker af deres velsagtens største hit, "Little Fluffy Clouds", ind mellem alt det andet materiale – og materiale var der nok af. Faktisk var det måske i perioder lidt for meget af det gode, for ikke sjældent fik fine passager selskab af et par voice-samples, lidt filmdialog, en gammel reggaeplade eller to, alt sammen jævnligt udsat for både rumklang og ekko, i en sådan grad, at der sine steder gik lidt horror vacui-lydsovs i projektet. Men heldigvis ikke hele tiden. For selvom tilgangen virkede en kende mash-up-inspireret, så opstod der stadig mange velfungerende passager undervejs, og med en koncert på samlet set en times tid nåede forestillingen bestemt ikke at blive kedelig. Man kunne godt have ønsket sig lidt mere struktur, men til gengæld virkede det tydeligt, at The Orb holdt af det, de gjorde og samtidig nød at dele deres legende lydtryllerier med det i øvrigt pænt talstærke publikum, som ligeledes tog godt imod.

Regnen ventede tilmed høfligt på, at musikerne blev færdige på scenen, og så begyndte det langsomt at dryppe og herefter lidt mere end det, men den stormflod, som visse vejrudsigter havde talt om i forvejen udeblev heldigvis. Og tak for det!

Se flere af Claus Randrups billeder fra Strøm her.