Wafande
Du Ved Det

Wafande: Du Ved Det

Album / Universal Music
Udgivelse D. 22.08.2011
Henrik Bæk

"Så kom sommeren endelig" – fristes man som anmelder at skrive, når man lytter til den multietniske sanger/dj Wafandes debutalbum Du Ved Det. Der er i den grad internationalt blod i årerne på den unge sanger, og med rødder i Danmark, Frankrig og Afrika er hans musikalske repertoire større end de fleste. Tidligere har Wafande optrådt i hiphop-miljøet, men på debutalbummet gør han sig inden for reggae og dancehall-genren, som han dog også musikalsk har hældt mere til de sidste år. Og det er godt!

Det er nemlig afsindigt svært at sidde stille og lade være med at synge med på de sjove og skæve tekster, der fortsætter, hvor Bikstok slap for nogle år siden med masser af humor og selvironi mellem rillerne. Wafande holder sig ikke tilbage fra at eksperimentere med teksterne og vrider dem originalt rundt, når han på nummeret Gi' Mig Et Smil synger:

"reggae gi'r dig liv hvis du ryster din krop,
uden at være stiv, ka' du ikke få nok,
du elsker Wafande og du elsker Bikstok,
selv i Bangkok går de amok,
når Dronning Margrethe ta'r hænderne op,
stille og rolig chiller med sin chinchilla,
smiler når Wafande og Kaka de spiller.
Bare gi mig dit smiiiiiiiiiiiiiiiiil yeah yeah yeahhh…"

Gi' Mig Et Smil
Med singlen Gi' Mig Et Smil har Wafande allerede opnået rotation på DR P3 og på mange andre af landets radiostationer og med en flot placering på iTunes over de mest downloadede numre herhjemme, og med flere end 236.000 visninger på YouTube er der efterhånden mange danskere, der har fået ørerne op for Wafande. Produktionsmæssigt er sagerne lagt trygt i hænderne på Pharfar og Fresh I, der fra deres Donkey Sound Studio endnu engang mestrer den svære kunst at skabe reggae- og dancehall-produktioner, der ikke er plagiater af den jamaicanske vare, men som igen formår at skabe sin egen sound og udvikle de talenter, der krydser deres vej. De gjorde det blandt andet med Natasja, Stine Kinck og Wendy Wonder, og med Pharfars fortid i Bikstok ved han mere end nogen anden, hvad der skal til for, at dansk dancehall også kan opnå almen lyttervenlighed og masser af airplay.

Musikalsk er der genvalg til flere musikere fra den danske reggaescene, der blandt andet har optrådt med Natasja og Bikstok, og det borger så absolut for autenciteten i det musikalske udtryk, der virker både ægte og troværdigt. Der er dog ikke kun glade tekster på albummet, men også numre, der trækker politiske spor.

Big Up Natasja!
Lang Vej Hjem, der med sit halv-akustiske flow allerede blev udsendt sidste år på Pharfar og Fresh I's one riddim-album kaldet Ali's Riddim, sender Wafande en kærlig hilsen til Pia Kjærsgaard og andre politikere på højrefløjen, der ønsker herboende flygtninge sendt hjem med "10.000 ti'ere", som Wafande udtrykker det. Sangen er et stille og eftertænksomt oprør mod vore lukkede grænser og vægringen mod at dele ud af de ressourcer, der gør Danmark så rigt. Wafande nøjes dog ikke kun med at synge om det, han handler også, hvilket har fået ham til at starte en indsamling til Red Barnet til fordel for de nødlidende på Afrikas Horn.

Ellers handler det på albummet mest om at glæde sig over livet og være taknemmelig for hver eneste dag, hvilket understreges i numre som Kom Ned Til Vandet, Flot Figur og Reggae Hver Dag. Sidstnævnte er en hyldest til reggaebeatet og til den danske dancehall-dronning Natasja. Xander medvirker på nummeret En Anden, Pharfar toaster med på Se Din Love, og Stine Kinck synger kor på flere af albummets 12 skæringer. En fed debut fra Wafande, og til dig, der allerede har skaffet dig et eksemplar af albummet: Du Ved Det!

/Henrik Bæk