Poul Krebs og Charlie Sexton : Århus Teater, Store Scene

Poul Krebs og Charlie Sexton , Århus Teater, Store Scene

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Arkivfoto

Selvom Krebsen jo sådan set har ret i, at sådan nogen som os jo har brug for en kæreste (og den kæreste havde jeg tænkt skulle være dig) er det hverken hver eller hver anden dag, Deres Ydmyge citerer det midtjyske dovendyr. Som så alligevel, i aften, tog røven på mig og sang som en Springsteen, og i øvrigt ogå røven ud af bukserne på den Charlie Sexton, som ellers var selvskrevet til at være aftenens hovedperson.

Om det var den daggamle dosis af slavewhiskey i blodet eller den gudesmukke backingsangerinde, der stemte Deres Udsendte særligt velvilligt skal jeg ikke kunne sige. Men sådan blev det. Selv med en så håbløs titel som "Trio From Del Rio" spandt Poul Krebs performativt guld, og viste sig som en endnu mere karismatisk scenefigur end Sexton, som var og blev - en sidemand.

Det var ellers en synligt, for ikke at sige revnefærdigt, stolt Krebs som stod på scenen med sin amerikanske kollega, om hvem han har sagt, at det "at han i dag er mere kendt som sideman end som sangskriver, er vel mest fordi han har valgt at stå ved siden af mesteren selv".

Det er og bliver ikke desto mindre tjansen som kapelmester for Bob Dylan, foruden en heller ikke uvæsentlig rolle på et par af Lucinda Williams' store plader, som vil veje tungest på cv'et, når den sympatiske texaner engang går til de evige øvelokaler. Hans egne sange - som nu for eksempel den, han skrev sammen med Steve Earle om følelsen af det alt for varme polyester-jakkesæt på vej i kirke på en sommersøndag i barndommens Texas - er ja, netop sympatiske, helt ok, men ikke desto mindre meget langt fra Dylans, eller for den sags skyld Williams, format. Det samme må man - hvis ret skal være ret - sige om Poul Krebs.

Aftenens koncert blev derfor et studie i elskeligt musikalsk håndværk, snarere end stor sangskrivningskunst. Hvilket jo sådan set heller ikke er så ringe endda.