Raised Among Wolves : Paper Planes Festival, Huset i Magstræde, København

Raised Among Wolves , Paper Planes Festival, Huset i Magstræde, København

Anmeldt af Siri Holm | GAFFA

Det er andet år at fem unge københavnere, der er gået sammen i management- og bookingbureauet Catching Paper Planes, afholder festivalen Paper Planes. Huset i Magstræde fik i weekenden blandt andet besøg af Raised Among Wolves, der er et syv mand stort band, der tilsammen leverer en lyd af over-stok-og-sten-pop med sange, der hylder både singer/songwriter-, slavesong- og folkgenren.

Medlemmerne var iklædt grå/blåt outfit, og forsangeren havde ører på sin hætte og kløer på ærmerne med tydelig og gennemført reference til bandnavnet. Fra start kombinerede bandet diverse instrumenter, slagtøj og vokal i et behageligt og fyldigt sammenkog. Der blev lagt stille ud, men langsomt løsnedes koncerten op, og gennem hele set-uppet bevarede medlemmerne stabile og gode beats, kombineret med den bløde og runde vokal, der til tider kunne minde om José Gonzalez.

Kendetegnende for koncerten var gennemtrængende trommer, klap og godt samspil, der fik publikum til at lege med i ulvehytten. Raised Among Wolves udtrykker en lidt svær definerbar genre, lidt ligesom Efterklang, der i bund og grund er pop, tilsat diverse former for percussion og alternative musikalske forløb.

En storladen trompet blev da også hevet frem, og den fungerede godt med de resterende instrumenter, perkussions og klap. En publikummer bag mig sagde: "når de udgiver et album, vil jeg helt sikkert købe det".

Raised Among Wolves leverer sikker og velformuleret pop, som udspringer fra et godt samspil mellem medlemmerne og god variation i tempo og beats, fra svævende til hysterisk. Undervejs kom jeg til at forbinde nogle af bandets numre med komik og tegneserie, da de er drømmende og eventyrlige, og jeg kunne helt forestille mig de syv medlemmer stå bag scenen og udføre musikken til et teaterstykke. Medlemmerne var gode til at skabe kontakt til publikum, og fik undervejs også flere af publikummerne til at klappe med på numrene, hvilket var med til at skabe en god og nærværende stemning, som også løftede koncerten.

Raised Among Wolves bliver tildelt fire stjerner, fordi de først og fremmest er et behageligt band forstået på den måde, at deres musik kan høres i nærmest alle sammenhænge. Desværre er numrene til tider en anelse forudsigelige, men man fornemmer, at gruppen har styr på deres numre og håndterer vokal, kor og instrumenter rigtig godt. Bandet udgiver deres debut-ep til efteråret.