The Avett Brothers : Telt 1, Tønder Festival

The Avett Brothers , Telt 1, Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Det kan godt være, at Telt 1 ikke var overvældende fyldt, da de fire Avett Brothers, to rigtige brødre og to bonus, indtog scenen, men det er kun synd for dem, som forpassede muligheden for at opleve et helt igennem forrygende show. Et show, hvor The Avett Brothers beviste, at de både formår at rocke igennem, som for eksempel på den medrivende "Tin Man", men at de også er i stand til at frembringe meget fine og følsomme stunder som på den smukke "The Ballad of Love and Hate".

De fire medlemmer tog plads på en lige linje godt fremme på scenen. I centrum for showet stod de to "sande" brødre, storebror Scott Avett med cool bandana a la 80'er-Springsteen og  lillebror Seth Avett med fuldskæg i en længde, man ellers kun finder hos ZZ Top. De blev ledsaget af Bob Crawford på bas, og længst ude til venstre fandt man Joe Kwon, som på yderst uortodoks vis fløj rundt på scenen med sin cello. Måske ikke lige den fremførelse, man normalt ser fra cellister, men ganske fantastisk at overvære.

Skam, skyld og det stortrommende hjerte

The Avett Brothers har faktisk hele seks studiealbum bag sig, og et nyt på vej i begyndelsen af næste år, men selvom man kunne tro, at en festival af Tønder-karakter måske ville åbne op for en luftning af de mere roots-prægede ting fra de første album, så bestod størstedelen af aftenens sæt af materiale fra de to foregående album, I and Love and You" fra 2009 og "Emotionalism" fra 2007. Det er ikke nogen anke som sådan, for det er begge to ganske glimrende album.

Sangene kredser ganske naturligt om den forbandede kærlighed, vi er jo til countrykoncert, men langt fra alle sangene er dog uden håb, og et nummer som "January Wedding" er dejligt bekræftende med sin absolutte tro på den sande kærlighed. Anderledes deprimerende bliver det på "Shame" – hvor vi møder en mand, som desperat bønfalder sin elskede om at tage ham tilbage. Når det hele ikke skal gå op i følelser, kan The Avett Brothers heldigvis også finde festnumre frem som "Kick Drum Heart" med sit galopperende piano og den, sjovt nok, takt-faste stortromme.

Rundt omkring blandt publikum finder man flere grupperinger, som åbenlyst er helt hjemme i The Avett Brothers' katalog. Mange er dog også droppet ind i Telt 1 for at tjekke bandet ud. De gamle fans bør være mere end tilfredse med, hvad de fik, og dem, der ikke kendte The Avett Brothers inden, bør være nye fans nu. Eventuelle tvivlere inden sidste nummer må have overgivet sig til den smukke version af "Down in the Valley to Pray", som mange nok kender i Alison Krauss-versionen fra "O'brother Where Art Thou".