Hollie Cook
Hollie Cook

Hollie Cook: Hollie Cook

Album / Mr. Bongo
Udgivelse D. 03.09.2011
Torben Holleufer

Tillad mig først at undskylde. Denne skive kom for et halvt år siden, og den har bare vokset lige siden. Forgæves har jeg kigget efter anmeldelser i Danmark, og imens har denne vidunderlige sangerinde gæstet landet og spillet på Roskilde Festival med Prince Fatty Sound System. Og hun er altså ikke hvem som helst. Hollie Cook er datter af Paul Cook, trommeslager i Sex Pistols. Alligevel er der ikke skyggen af punk i datteren, som til gengæld har lavet den mest sødmefulde reggaeplade, man kan forestille sig.

Inspirationer er der masser af. Vi er i Bristol på plademærket Mr. Bongo, og der er hints til triphop og de der æstetiske rum, som i Massive Attacks start. Jeg hører også søde hints til roots reggae-storhedstiden for over 30 år siden, hvor der fandtes vokalgrupper som The Heptones, der pegede tilbage til doowop, men havde et vuggende, nærmest psykedelisk udtryk. Og Hollie Cook er i sindssygt godt selskab, med London-dubmanden Prince Fatty bag knapperne, mens kapaciteter som Dennis Bovell ikke er langt væk. Ligesom legenden George Dekker og Horseman.

Det er masser af store øjeblikke på pladen. Åbneren Milk and Honey var oprindelig et hit med Prince Fatty, og Hollie Cooks vokal svæver hen over det vuggende beat, så det er umuligt at stå stille. Der er også en formidabel udgave af Shangri-Las' Walking In The Sand, og så er jeg helt væk over sange som Shadow Kissing, som har et melodisk groove, som virker og er dybt afhængighedsskabende. Hele tiden i grænselandet mellem skamløs poppet tropical, autentisk dub og ska fra den klassiske æra. Sæt den på - igen og igen.

Jeg blev nødt til at anmelde pladen. Bedre sent end aldrig.

Det er en formidabel debut.