Dorena: RECession Festival, Vestergade 58, Aarhus

Dorena, RECession Festival, Vestergade 58, Aarhus

Den aarhusianske RECession Festival, der fokuserer på musik af den mere nicheagtige karakter – og år med udelukkende udenlandske navne på plakaten – blev fredag aften skudt i gang på Vestergade 58. Festivalen kom dog lidt antiklimatisk fra start, da det ene af aftenens to bands, de svenske elektropoppere Simian Ghost, måtte melde afbud grundet sygdom. Eneste orkester på scenen fredag aften var dermed Göteborg-postrockbandet Dorena.

Kiggede man på den lave scene, inden bandet gik på, kunne man tælle hele 39 (!) pedaler fordelt på de tre guitarister – den ene af dem havde hele 22 til sin rådighed. Da bandet kom på scenen, kom pedalerne da også flittigt i brug, for Dorena er et orkester, der har stor fokus på guitarlyden.

Besætningen i Dorena består af tre guitarister, hvor den ene synger en smule, foruden bas og trommer. Mange af numrene begyndte med enkle, melankolske guitarfigurer, som langsomt blev mere avancerede og foldede sig ind og ud af hinanden oven på et minimalistisk, repetitivt bas- og trommespil, af og til suppleret med diverse samples. Til tider blev musikken, efter et lille advarende skift i musikken, aggressiv og eksploderede i støjende og næsten metalliske infernoer, hvor de fem musikere headbangede vildt, men kun i forholdsvis kort tid, inden musikken faldt til ro igen. Alt sammen leveret på et teknisk højt niveau, og at en basstreng på et tidspunkt sprang, skræmte ikke bassisten Simon, som uproblematisk spillede videre på tre strenge.

Undervejs kom jeg flere gange til at tænke på de skotske postrock-konger Mogwai, som Dorena sjovt nok ikke nævner som inspiration på deres Facebook-side, selvom de godt vil erkende slægtskabet med beslægtede Godspeed You Black Emperor! og Explosions In The Sky. Men netop det tilbageholdte udtryk og den gennemførte melankoli minder en del om især nyere Mogwai-udgivelser. Dorenas guitarfigurer rummer dog flere toner end Mogwais og nærmer sig til tider det jazzede, hvorfor jeg også fik associationer til Chicago-bandet Tortoise. Oven i det brød Dorenas guitarist Kim af og til ud i sang, med en lys, spinkel og drømmende vokal, som kunne minde en smule om Sigur Rós' Jónsi, dog langtfra med samme styrke eller særpræg.

Dorena gav seks numre på sammenlagt 45 minutter foran et beskedent, men dedikeret publikum. De har ikke ligefrem genopfundet postrocken, der nu har omkring 15 år på bagen, men leverede en hæderlig koncert, og dermed blev RECession skudt i gang på udmærket vis.

RECession Festival fortsætter lørdag den 17. september på VoxHall og Atlas i Aarhus. Læs mere på recession.dk