Mikael Simpson: Studenterhuset, Aalborg (turnéstart)

Mikael Simpson, Studenterhuset, Aalborg (turnéstart)

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Mikael Simpson kommer nærmest løbende ind på scenen i Studenterhusets orange-lune lys og indleder en lovlig frisk omskrivning af "Det var en lørdag aften" med teksten:  "Det var en fredag aften, og jeg var besat. Jeg ku' ha' erobret hele Hasseris den nat". Den forholdsvis tætpakkede sal hujer højlydt over den geografiske detalje, men undres over Simpsons koks i ugedagene. Han fanger den selv, og ændrer undervejs teksten tilbage til den originale og korrekte.

Og måske er den indledning blot et udtryk for en ualmindelig tændt og glad i låget Mikael Simpson, der denne aften indleder sin Danmarksturné med nyeste skæring "Noget Laant, Noget Blaat" i kufferten. En plade, der i modsætning til forløberne udmærker sig ved at have været i hænderne på to udefrakommende producere og opnået en mere poprocket lyd end tidligere tiders mere dæmpede, elektroniske hjemmeproduktioner.

Det er samme udtryk, Simpson og Sølvstorm fremfører live denne aften, hvor bas, guitarer og trommer sætter de dystre digitale toner i baggrunden til fordel for et mere friskt, melodisk bandudtryk.

Men det er ikke fordi, Simpson og Sølvstorm har forlagt de gamle numre derhjemme. Det mere end halvanden time lange sæt veksler fornemt sange fra hele kataloget. Flere af de mere stille numre får blot tilført lidt mere tempo og håndspillet rytmik live end på pladerne, og det falder åbenlyst i god jord. Således flader stemningen i salen lidt ud i de perioder, hvor farten sænkes – eksempelvis på ellers dejlige "Vi 2".

"Medicin" er fremragende indhyllet i legesyg dub, hvor også Simpson finder sin tamburin frem og kort efter mundharpen i en smuk "Jeg kan se det", der dedikeres til afdøde Henrik Hall.

Det bliver til seks numre fra den seneste udgivelse, hvor radiosinglen "Morgenlys" naturligvis vækker den største genkendelse, men hvor også den fantastiske, længselsfulde klagesang "Lad det stå" vinder stor begejstring.

Mellem numrene er Mikael Simpson i sit vanlige lune, med bemærkninger om, at han er særligt glad for at stå på scenen i betragtning af den røvfuld, han var tæt ved at løbe ind i på London Pub (nær Studenterhuset, red.) umiddelbart inden koncerten. Ligesom han sender en kærlig hilsen til den tidligere AaB-målmand og spillefugl, Jimmy Nielsen, der ifølge Simpson er den eneste i landet, der har tabt flere penge end ham selv. I kølvandet på torsdagens folketingsvalg havde man måske forventet flere politiske dundertaler. Men det undlader Simpson og lader det blive ved den korte bemærkning, at han ikke ved, hvad der er rigtigt og forkert i verden, men det da er godt at prøve noget nyt.

En overordentlig spillelyst er som tidligere omtalt åbenlys hos Simpson og Sølvstorm denne aften, og det faktum, at de ikke har lavet nogen egentlig sætliste, men blot spiller de numre, der falder dem ind, virker reel.

"Mist dig selv i mig" afsluttes med en inkorporering af Gasolins "Kvinde Min", hvilket Simpson også tidligere har praktiseret i livesammenhæng. Tøjlerne slippes helt i "Jeg sidder fast" med højt tempo og skæv elektropoppet rytmik, inden de mod afslutningen igen falder lidt i tempo med en lang instrumental indledning til "Er du kommet for at få noget?" og det stille, smukke ekstranummer "Knæk" med omkvædet "Ensomheden husker det, tosomhed glemmer".

"Kan I lide det?" spørger Mikael Simpson flere gange undervejs, og svaret er umuligt at tage fejl af.

Mikael Simpsons turné fortsætter til:

23. september: Bremen, København