Jens Unmack og Mikkel Damgaard: Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Jens Unmack og Mikkel Damgaard, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Anmeldt af Morten Yde Søndergaard | GAFFA

I Musikhuset Aarhus' Lille Sal formår Unmack/Damgaard desværre kun at tiltrække et mindre publikum, i den så ellers intime sal, der kun bliver halvfuld – eller halvtom. Men det kan ikke mærkes på de to musikers energi. Jens Unmack har taget sin pianomaestro og producer for Love Shop, Mikkel Damgaard med, hvor de to på egen hånd leverer en performance flankeret af akustiske guitarer, klaver, keyboard, klokkespil samt en laptop.

Duoen går med det samme i gang med Love Shop-nummeret "Dit eget selvmord" med guitar, klaver og et elektronisk beat, der skulle vise sig at drukne al anden lyd. Heldigvis blev dette korrigeret løbende, og de akustiske instrumenter sætter de dystre digitale toner i baggrunden.

Det skal vise sig at blive en aften fyldt med klassikere fra Love Shops bagkatalog og fra Unmacks soloudgivelser. Det cirka halvanden time lange sæt veksler fornemt sange fra begge kataloger. Flere af numrene får tilført lidt mere tempo ved hjælp af de elektroniske komponenter, og det falder åbenlyst i god jord. Således flader stemningen i salen lidt ud i de perioder, hvor farten sænkes – eksempelvis på "Steder hvor du bløder".

Men med "Aftenland" kommer duoen igen og markerer sig som erfarne musikere, der er kommet for at tryllebinde publikum og trækker dem langt ind i det intense tekstunivers, som Unmack så fintfølende har skabt.

Efter det tredje nummer byder Unmack folk velkommen. Med sin noget rustne og hæse stemme forklarer han, at aftenens koncert var truet af aflysning. En halsbetændelse har besat Unmacks hals, men det skulle ikke holde ham tilbage, og han har derfor taget en varm kop te med Havana Klub, som "ikke smager godt, men det virker", som han deklarerer. Efter en vittig anekdote fra sine yngre dage, hvor han skulle se Suede live, og Brett Anderson kom på scenen med en kop te i hånden og udstrålede alt andet end rock 'n' roll, modbeviser Unmack/Damgaard publikum alt andet og leverer "Skovens dybe stille" med et imponerende lydbillede og delikatesse.

En overordentlig spillelyst er åbenlys hos Jens Unmack og Mikkel Damgaard denne aften, og det faktum, at Unmack kommer til at kløjes i sætlisten op til flere gange med den undskyldning, at han ser dårligt, spolerer ikke aftenens intimitet. Tværtimod skaber de små uheld blot en munterhed og umiddelbarhed, der virker reel.

Jens Unmack bruger få minutter på at nævne onsdagens nyhed vedrørende opløsningen af bandet R.E.M. og fortæller, at hvis det ikke havde været for dem, så ville Unmack stå på en tankstation i Viborg i dag. Love Shop-nummeret "Alle har en drøm at befri" blev derfor en hyldest til det amerikanske rockband, der formår at indhøste stor applaus.

Rusten stemme intet problem

Et af aftenens helt særlige magiske højdepunkter opstår med nummeret "Happy Ending", der fremføres med et så tungt tempo og dyb elektropumpende rytme, at det mærkes helt ned fødderne. Sangens intense og dunkle lyd hiver publikum helt tæt på og lader dem stå helt nøgne og sårbare i sangens c-stykke blot ledsaget med simpelt klaverspil.

Halsbetændelsen nævnes ofte som en undskyldning for Unmacks rustne stemme, der blot gør sangene mere interessante. Men på klassikeren "Love Goes On Forever" opfordrer Unmack sit publikum til at synge med på omkvædet. "Jeg kan ikke", undskylder han på forhånd, men det viser sig, at folk er klar på at assistere den syge Unmack, og sangen opløftes til et fælles projekt og falder i så god jord, at publikummet har svært ved at stoppe ved sangens afslutning, der morer Unmack og Damgaard.

Kemien mellem Jens Unmack og Mikkel Damgaard er oprigtig og levende, og de nyder sandfærdigt denne aften. Det er umuligt at lade være med at trække på smilebåndene, når de to musikanter giver sig hen til musikken og skaber en lomme i universet, hvor tiden står stille.

Efter 13 sange og et hurtigt exit kommer Unmack og Damgaard tilbage på scenen for at give de forventede ekstranumre. "Vi vil jo ikke have, at folk kommer hjem før klokken 21.00. Det går jo ikke". Med sidste de ord spiller duoen tre numre, Love Shops "Bellavista Sol", "Coke Lovebirds" og den afsluttende "Fremmedlegionær", der så eminent afslutter aftenens intime koncert.

Unmack/Damgaards turné fortsætter til:

24.09 – Præstø, Pakhuset/Keegans

25.09 – København, Bremen