Diverse kunstnere: Newbees Festival, Studenterhuset, Aarhus

Diverse kunstnere, Newbees Festival, Studenterhuset, Aarhus

Newbees Festivals anden dag bød først på en aflysning. The Echo Vamper måtte melde pas på grund af sygdom. Det efterlod et program kun med artister med base i København. Aftenen bød igen på forskellige genrer og derudover festivalens hovednavn Wafande. Trækplasteret fungerede dog ikke optimalt, og kun cirka halvt så mange mennesker dukkede op på Stakladen som til fredagens koncerter. Kunstnerne leverede dog solide indsatser, og med flere reggae- og hiphopinspirerede optrædener var stemningen god og afslappet.

In Memoirs ****

Morten Fillipsen sang stille Newbees Festivals anden dag i gang, mens hans medbragte liveband listede ind på scenen. Under navnet In Memoirs har Morten Fillipsen leveret drømmende, melankolsk indiepop til blandt andet Distortion og Start Festival. I aften var turen gået til Århus, og han virkede glad for at være her. Sammen med sine medspillere formåede Morten Fillipsen at skabe en af de koncerter, hvor det hele går op i en højere enhed. Især koret og guitaristen Linus Klestrup tilføjede fuldkommenhed og kant. Sammen formåede In Memoirs at skabe en stemning, hvor du enten havde lyst til at vende dig om og kysse kæresten eller faldt lidt for den charmerende forsanger med den sarte vokal.

FastPoHolmen ***

FastPoHolmen er en blandet forsamling af seks musikere, der ikke kan blive enige om en genre. Ifølge dem selv er skov-reggae måske den bedste beskrivelse. I front er fætter og kusine, Adam og Dawn Fastholm. De tilføjer det svenske sprog til bandet, da de begge er vokset op i Sverige. Blandt de nytilkomne findes Trine Trash. Hun havde i dagens anledning iført sig en stram lyserød kjole og lange sorte læderstøvler og medbragt det helt stor artilleri af instrumenter. Melodika, klokkespil og blokfløjte for at nævne nogle af dem. Til trods for FastPoHolmens dansevenlige reggaerytmer kom publikum aldrig helt op til scenekanten. Slutteligt præsenterede Adam Dawn sine medsammensvorne på bedste Kaizers Orchestra-stil – dog på et syngende svensk og ikke norsk. Det afrundede en alt i alt forholdsvis god koncert, der dog ikke formåede at få publikum i bevægelse.

Peacefull James *****

En fokuseret Peacefull James indtog scenen og fik hurtigt publikum med sig. "When I say peacefull, you say James," råbte han ud og fik svar tilbage. Hiphopperen, der oprindeligt er fra Århus, var i år en af de udvalgte i P3's Karrierekanonen. Oprindeligt skulle den fredfyldte James kun have optrådt med DJ MightyOne, men for ti dage siden fandt han sammen med sit live band, og det var deres første optræden sammen. Peacefull James havde taget sin mor med til koncert, og hun fik lov at høre sin søn rappe om hverdag, sommer, studier, lækre piger og ikke mindst en vred opsang til James' egen far. Den halvt danske, halvt afrikanske rapper gik på scenen med stor selvtillid, en livlig mimik og dans. Samspillet med bandet og de to korsangere Ms. K og Spirited Sage fungerede rigtig godt, og den fede stemning fra scenen spredte sig blandt publikum. Sangen Hate blev leveret med et glimt i øjet og var det klart stærkeste nummer i sættet.

Wafande ****

Hovednavnet til årets Newbees Festival, Wafande, havde taget venner med hjemmefra, blandt andre Pharfar, der nok er mest kendt for at være en del af Bikstok Røgsystem. I aftes var han dog placeret bag trommerne, og sammen med resten af bandet spillede han publikum i gang, inden Wafande løb på scenen. Han lagde ud med nummeret Langt vej hjem, hvor han kritiserede Pia Kjærsgaard. Han udnyttede også muligheden til at udtrykke sin glæde over det kommende regeringsskifte. Reggae-rapperen, der er vokset op på Christiania og har rødder i både Frankrig og Afrika, sendte også en hilsen til den afdøde Natasja. Men alvoren blev lagt væk med nummeret Flot figur. "Pharfar, lad os spille en stor numse-sang," råbte Wafande, inden hyldestsangen til velformede kvinder begyndte.

Wafande løb og hoppede rundt på scenen og var en enkelt gang nede og danse blandt publikum. Han var gennem hele koncerten i god kontakt med sit publikum, nærværende og skabte en god stemning på gulvet, hvor der blev danset igennem og kastet hænder i vejret. Wafande sluttede af med sit store sommerhit Gi' mig et smil, som en stor del af publikum kunne synge med på. Kaka, der normalt synger med på nummeret, kunne desværre ikke være der, men Wafande leverede en ny version med Kakas vers sunget på fransk.

Eloq ***

Eloq, der formentlig er mest kendt for siden optræden på rapperen Kidds nummer Ik' lavet penge, laver også selv musik. Han skulle lukke og slukke for Newbees Festival 2011. Desværre for dj'en forlod størstedelen af publikum Stakladen, inden han gik i gang. Det efterlod en danseglad skare på omkring tyve personer, der dog fik tung bas, vokal fra Kidd og beats fra Missy Elliott at danse til. Hvis der havde været flere mennesker, kunne det have været en stor fest. Eloq tog situationen med ophøjet ro og dansede og sang med på scenen. Ironien fejlede ikke noget, da Eloq sluttede sit dj-sæt af med at sætte C.V. Jørgensens Costa del sol på, lagde sig til rette på to stole og dokumenterede sit lille publikum på sin smartphone.

De to dage på Newbees Festival gav et godt indblik i, hvad den nye, danske musikscene har at byde på. Der var masser af talent og potentiale at spore både fredag og lørdag. Mange af kunstnerne har ep'er, debutalbums og opfølgere på vej. Det bliver spændende at følge deres udvikling.

Newbees Festival har fået mere opmærksomhed med årene, og jeg glæder mig til at se, hvilke nye, unge bands og artister festivalen disker op med næste år.