Jens-Emil Nielsen
Pigtrådsmusik

Jens-Emil Nielsen: Pigtrådsmusik

Bog / Bogforlaget Her&Nu
Udgivelse D. 14.10.2011
Espen Strunk

Tidligere på året udsendte forlaget Her&Nu Thomas Bjurups "Hit House" om den legendariske pigtrådsklub på Frederiksberg i tresserne, og et eller andet sted derude sidder der nogle stykker, som vil have mere. Faktisk mindst 1235 mennesker; det er i al fald medlemstallet i Facebookgruppen "Fanclub for dansk pigtrådsmusik" mens disse linjer skrives.

Nuvel, det får de så nu. Og selvom langtfra al bogens information er lige skelsættende eller sindsoprivende må man lade forfatteren, at han har udført et imponerende research-arbejde og følgelig begået en bog, der glimrer ved sin detaljerigdom.

Vidste De, for eksempel, at Grenå og omegn fostrede en blomstrende pigtrådsscene i midten af tresserne? Og her taler jeg ikke bare om The Jesters – "områdets mest professionelle pigtrådsorkester" i perioden 1965-69 – men også om Kolind-ensemblet The Jinks, Ryomgård-rødderne The Doorsteps, Røndes The Country Sect og, ikke mindst, The Blue Devils ude fra Hornslet.

Jo, vi kommer vidt omkring, og formentlig også videre end den bredere offentlighed er interesseret i; det vil formentlig fortrinsvis være et mindre kernepublikum, som for alvor vil få glæde af denne stærkt specialiserede bog.

Pædagogisk indføring

Roses skal den ekstensive brug af samtidens musikpresse, som i sig selv tegner et glimrende tidsbillede: "Go" fra januar '67 lokker på forsiden med "Opsigtsvækkende pop og sex" og et uimodståeligt farvefoto af en ung Tommy Seebach i bad med en puddelhund, mens Ugebladet Børge fra november samme år i den mere hårdkogte ende kan præsentere en storsmilende Peter Belli med ituslået fortand og, inde i bladet, hans optegnelser fra Celle 42, hvor han afsoner sin dom for besiddelse af hash.

Som scenens største stjerne har Belli – ligesom i øvrigt The Rocking Ghosts, Keld & the Donkeys The Hitmakers, The Lollipops med flere – sit eget kapitel, ligesom vi får tematisk ordnede afsnit om pigtrådsscenen i de forskellige landsdele fra Nordjylland til Lolland-Falster og Bornholm, om "Piger i pigtråd" (og der var faktisk ikke så få), om tidens musik- og ungdomsblade og pigtrådsdækningen i radio og tv, og endelig et afsluttende, perspektiverende afsnit om "Pigtrådsmusikken – en folkebevægelse blandt unge".

Nielsen har tidligere stået bag serien "Ung i…", syv bind om ungdomskulturen fra 1900-2000, som er ganske anvendelige til undervisning i grundskolens ældste klasser. Og også i nærværende udgivelse anlægges en pædagogisk, forklarende tone:

"Musikken fylder meget i de unges liv i 1960'erne. Skole, familie og fritidsarbejde fylder nok mere i deres liv, når det måles i tid, men i deres hoveder og kroppe bliver musikken næsten vigtigere end mad, tryghed, kærlighed og sex".

Righoldig billedside

Billedmaterialet er omfattende, og morsomt er det ikke mindst at se et udvalg af omslag fra periodens 45"-singler, herunder Anisette (sådan stavedes det, red.) & the Dandy Swingers "Stay With Me, Baby / River Deep, Mountain High" med en meget ung og ikke mindre smuk Annisette Koppel omgivet af fire nydelige unge herrer iført det stadig obligatoriske jakkesæt med slips – "en sigøjnerske ved navn Hansen", som "Vi Unge" præsenterer hende i september '68.

Der er tale om et gennemarbejdet og på éen gang specialiseret og pædagogisk værk om den danske rock umiddelbart inden, den blev rigtigt interessant, og den flotte billedside gør den til en fin coffee table-bog, som alt andet lige nok navnlig vil appellere til forfatterens egen generation, som husker ballerne, stemningen, tiden og orkestrene. Åh ja, Centrum Popklubbens alkoholfrie eftermiddagsballer i "Jordhulen" på Østre Skole i Grenå.