Redman og Jøden & Jonny Hefty: Aarhus Took It, VoxHall, Aarhus

Redman og Jøden & Jonny Hefty, Aarhus Took It, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Mads Nyeland | GAFFA

Jøden & Jonny Hefty *****

Torsdag aften blev dette års Aarhus Took It skudt i gang – i øvrigt det sidste Took It nogensinde. Til at sparke gang i publikum havde man tilkaldt et par garvede rotter inden for faget, Jøden og Jonny Hefty. Præsenteret som "to af de mest elskede MC'er herhjemme" fik de to hash-homies lynhurtigt gang i salen. Vanen tro stod DJ Static for lydkulissen, som han også gjorde det på Jødens soloudspil "Monkeyjuice". Hvis Hefty og Jøden er garant for humor og humør, så er Static garant for hamrende god hiphop.

Vi fik blandt andet numre som "Tryllebønnen" og "Muggen Røv" fra Heftys katalog og numre som "Rul den op" og "Hamrer løs" fra Jødens. Og så naturligvis fælles-sangen "Gamle dreng", der udkom i sommer.

Et show med de to spasmagere kan næsten ikke blive andet end godt. Og hvordan ser Jonny Hefty så ud i disse dage? Jo, han har en sort hat med fjer og badges i, skovmandskjorte, solbriller og langt hår. Faktisk ligner han en landstryger til forveksling. Han mangler bare en porter og en velopdragen hund med tørklæde om halsen. Og teksterne af lige så gakkede som tøjstilen. Ifølge Hefty er han "let som en fjer", når han i øvrigt går rundt med sin 'gangsta limp'. Og så er han selvproklameret den bedste rapper i Danmark – over 40.

Jøden klæ'r sig ikke helt så gakket – til gengæld er han sjov. Især fordi han bruger ord som "big time bawling" og i øvrigt nægter at gå på kompromis med sin ultratykke jyde dialekt.

Alt i alt er det god li'r, når de to går på scenen, og med Static på vinylen bliver det til et rigtig godt trekløver. Hvis man overvejer at tage til et af deres shows, så kan det varmt anbefales.

Redman ***

Redman var hovednavnet til torsdagens Aarhus Took It-arrangement, og han gjorde det fint – det meste af tiden. Efter en halvlang video-montage-indledning, som smed publikum tilbage til 90'ernes golden age, gik Redman på scenen med sin hype-man, som vistnok også er hans fætter. Koncertens højdepunkter var numre som "Time 4 sum aksion" og "I'll be Dat", der blev gennemført med vanlig energi fra den legendariske Jersey-rapper.

På minus-siden: Redman snakkede for meget mellem numrene, og indholdet blev trættende i længden. I bund og grund ville han minde om, at han har været i branchen i mange år, og at han er en sej krabat. I samme tråd langede han ud efter rappere, der går for lidt op i at skrive tekster og for meget op i at have scenen fyldt med råbende sidekicks. Redman har en okay pointe, men efter at have hørt på det i en time, havde man lyst til at ruske i gammelfar og bede ham vende pladen. Historien om gode gamle dage og rappere med guldkæder kan godt blive lidt for patetisk i længden.

Hvis det stod til mig skulle Redman spille numre fra de tre første plader, som i øvrigt er de mest vellykkede, og så spæde det op med hits fra de seneste. Hvis han er så tosset med golden age, så kan han jo passende spille noget af musikken – og så ellers skære ned på al snakken.

Læs mere om Aarhus Took It på aarhustookit.dk