I Got You On Tape: Store Vega, København

I Got You On Tape, Store Vega, København

Anmeldt af Casper Hindse | GAFFA

I Got You On Tape er formidable musikere. Intet mindre. På Vega lørdag aften leverede de en stilsikker, skråsikker og ikke mindst træfsikker koncert. Alle nød det, men ingen blev rigtig ramt og udfordret.

Lad os starte med ikke at name-droppe nogen numre. Det ville måske være på sin plads at gøre, men når man ser på, hvordan koncerten for de fire talentfulde herrer i I Got Ypu On Tape var skruet sammen, så er der ingen grund til at nævne titler. Især fordi de udøvende som sådan var bedøvende ligeglade. De kunne have leveret et sæt springfyldt med hits, energi og liv. I stedet forsøgte de at give tilskuerne en totaloplevelse. Det virkede i momenter, men desværre ikke mere end det.

Fra start til slut lignede I Got You On Tape fire mænd i spændetrøje. De stod på stedet, leverede deres musik, men bevægede sig på intet tidspunkt mere end tre meter væk fra "deres plads på scenen".

Ingen tvivl om, at bandet kan deres instrumenter. Ingen tvivl om, at forsanger Jacob Bellens har en vokal, som de fleste kunstnere i verden vil misunde ham. Hans stemme ligger mellem den tungeste bas og Ian Curtis fra Joy Division. Den er hjerteskærende smuk og intens. Men, men, men… Forsangeren barrikerede sig koncerten igennem bag sit keyboard. Det gav mildest talt ikke den mest intense oplevelse.

Ikke desto mindre ville Bellens sit publikum. Han talte med dem, jokede med dem, følte med dem. Problemet var bare, at publikum hellere ville se ud end at være med. Intensiteten døde gennem koncerten ud, fordi I Got You On Tape gerne ville så meget melankoli, men ikke forstod at åbne helt op for sin fanskare. Egentlig blev koncerten nærmere en prøvelse af de unge danskere. Men hør nu: Uanset om folk, der har investeret de godt 200 kroner for koncerten, er ét klart segment, så må man stadig gerne udfordre. Publikum i Vega var imidlertid et let absorberende hipsterhav, der skvulpede rundt. Et hipsterhav, der kom til koncerten med attituden: "Vi-er-til-en-koncert-for-dem-der-har-sagt-nej-til-chillvawe-bølgen-for-vi-vil-ikke-sættes-i-bås."

Men nu bliver I sat i bås! Ikke mindst fordi, koncerten var bygget op for at tilfredsstille jer. Fordi publikum ønsker numrene, giver I Got You On dem numrene. Var det sket til en Murder-koncert?

Næppe, men hipsterhavet boblede alligevel. Og det er også svært at være uenig i I Got You On Tapes dispositioner, når de konsekvent bruger deres hits som en madding, ingen kan lade være med at bide på. Især fordi det gennem koncerten stod klart for enhver, at Jacob Bellens er vaccineret med grammofonstifter: Han er vokalmæssigt her, dér og alle vegne og leverer hele tiden. Uanset hvor lidt at han bevægede sig koncerten i gennem, var han bare dygtig. Teknisk såvel som følelsesmæssig.

Problemet med I Got You On Tape i Vega denne aften var imidlertid, at tempoet ikke holdt. Og det gjorde det ikke, fordi publikum tiggede om ægthed. Tiggede om en lille del fra drengene på scenen. Men efter 53 minutter proklamerede I Got You Tape, at det var aftnens sidste nummer: "Hey, vi har spillet en time nu," sagde Bellens. Det var ikke noget, nogen til koncerten bifaldt. Vi ville opleve noget mere. Kom nu, Got You On Tape (!), server os et koldt bord med vildskab!! Giv os ikke bare en koncert på en lille time, men en koncert, hvor I viser os en omgang ægthed. Publikum ville slå ihjel for ægthed på Vega. I Got You On Tape burde servere varen mere klart – for de har udstyret til noget stort.

Køb billetter til I Got You On Tapes øvrige koncerter via GAFFA Live