Desert Slide: Statens Museum for Kunst

Desert Slide, Statens Museum for Kunst

Desert Slide: Statens Museum for Kunst

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

WOMEX står for døren. Vi snakker altså om den store messe med tilhørende festival for verdensmusik, som for tredje og sidste gang finder sted i København. Her foregår messedelen i Forum, og de såkaldte showcases - altså 45 minutter lange koncerter - finder sted i forskellige studier i DR Byens omfangsrige koncerthus. Det begynder altsammen om en uge.

En af de absolutte højdespringere ved festivalen i 2010 var Desert Slide. Den centrale figur var her Wishwa Mohan Bhatt, som nogle måske kan huske fra dengang han lavede en skelsættende indspilning med Ry Cooder, som meget passende for stemningen hed A Meeting By The River. Den indhøstede Grammy, og V. M. Bhatt og hans særegne ombyggede guitar var solidt plantet i ikke mindst undertegnedes bevidsthed. Historien om fundet af en akustisk guitar i fars musikskole i Jaipur og ombygningen, så den nærmest blev en krydsning mellem en sitar og slideguitar, og det overdådigt udførte spil, som han originalt havde udviklet, så han til fulde levede op til hindustani musiktradition. Jo, her var i sandhed en original verdenskunstner.

Desert Slide er det seneste påfund, og her har Bhatt allieret sig med en stribe mestre, der som ham selv stammer fra ørkenstaten Rajastan. Ikke mindst tre turbanprydede udøvere af sigøjnermusikken fra fjerntliggende Jaisalmer, som henholdsvis trakterer kemenche (violin), sang og de specielle kastagnetter af træ, som spilles med store gester og meget præcise slag, ofte i et tordnende tempo. Endelig har bandet to perkussionister i traditionel stil, nemlig en blændende tablaspiller og en ditto på dholtromme.

For et år siden ramte de et rent sekstal i min anmeldelse i Politiken. I går trak visse lydproblemer koncerten lidt ned, men vi var stadig på et svimlende højt niveau, og publikum var lydhøre og vekslede mellem ansolut ro og overgivne tilløb til jublende fest. Mens Bhatt bland andet gav os hele den fornemme titelsang fra Cooder-albummet og så ellers bød på traditionelle folkesange, hvor især sangeren foldede sin store og dramatiske stemme helt ud.

Det blev en fornem koncert og en appetitvækker af rang. Jeg er til stede på WOMEX og tør godt love et overflødighedshorn. Koncerten her til aften var en indledning, som lover godt.