Kashmir: Koncerthuset, København - Performing "The Good Life"

Kashmir, Koncerthuset, København - Performing "The Good Life"

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Bandet var sikkert ved at skodde den sidste smøg, drikke ud og fælleskramme cirka fem minutter før koncerten, da den sammenstuvede, forventningsfulde publikumsmasse første gang rammes af gåsehud. P3, der står bag koncerten og i øvrigt sender den i radioen torsdag aften, fylder højttalerne med et sammenklip af små interviews fra diverse lyttere, der hver fortæller om deres forhold til "The Good Life" suppleret med små brudstykker af henholdsvis "Lampshade", "Graceland" og "Mom In Love, Daddy In Space". Alle skråler med og føjer ekstra nerve til den susende mystik, der har ramt dem siden ankomsten til DR Byen, hvor det 12 år gamle pladecover er projekteret op på gavlen af det isblå koncerthus, og en serie af mere eller mindre kendte Kashmir-tegninger, kollager og fotos fylder de arkitektonisk kantede vægge overalt.

P3-værterne Nicholas Kawamura og Le Gammeltoft giver en halvgøglet intro, inden Kashmir indtager scenen.

Herfra er der ingen svinkeærinder. De 10 skæringer fra den efterhånden 12 år gamle "The Good Life" flyttes ikke spor. Mesterværket holdes i stram snor med begrænset snak mellem numrene og musikalsk uden nogen distancering fra pladen. Og det er tilsyneladende præcis sådan, det skal være.

Sættet kender vi, for det leveres kronologisk i forhold til albummet. "Mom In Love, Daddy In Space" smelter fint sammen med "Make It Grand" og ledsages fra første øjeblik af høj, nærmest elektrisk, publikumsvolumen, hvorefter et tydeligt overvældet band byder velkommen.

Kasper Eistrup spiller akustisk guitar på "Lampshade". Angiveligt for første gang nogensinde i koncertsammenhæng, men eftersigende er utallige numre både på "The Good Life" og de efterfølgende hidtil tre plader skrevet derpå. Det giver plads til anekdoten om dengang han i '97 købte guitaren, der er fra 1966, lige for næsen af Lars H.U.G. Og plads til at stikke til Tim Christensen og Tina Dickow, der begge siden har fået øjnene op for netop denne guitar og skrevet flere sange derpå.

Pladens - og koncertens - fjerde nummer, "Graceland", er et af dem, bandet med årene har droppet at spille live. Popsangen, bandet selv betragter som deres største døråbner til det brede publikum, har ganske simpelt ikke bestået "tidens test", udtalte de i 2006, da GAFFAs egen kulturkanon fandt plads til "The Good Life" som et af de 12 vigtigste danske værker. Selvom nummeret endelig er støvet af, gør bandet, som det generelt er tilfældet, intet for at føre den "up to date" og gøre den mere gangbar i 2011. Og nok engang overbevises om, at det absolut heller ikke bør være hensigten. Det er nærmest som om, at publikum i den proppede sal har ventet 12 år på at få lov at stå lige dér, side om side i et koncerthus på Amager, og synge med igen.

Drengene flytter sig en my på "Mudbath" med et langt instrumentalt stykke, ligesom "Gorgeous" får en tilført en ekstra solid gang støj.

Bandet er yderst velspillende og lyden nærmest perfekt. Kashmir overbeviser som sådan ikke om, at de har ventet i 12 år på at få lov at spille hele "The Good Life"-pladen igen. Også med bagtanke på tidligere udtalelser om, at dele af pladen tilhører en svunden tid for gruppen. Omvendt bæres de frem af publikums glæde og begejstring, og det alene lader til at tænde og inspirere.

Kashmirs berømte og efterhånden karakteristiske pile var for en aften væk fra bagtæppet og scenen, og de pegede da i det store hele heller ikke hverken frem eller tilbage i Koncerthuset. Mest af alt sendte de blot et skud amor'sk magi i hjertet på en nostalgisk og loyal fanskare.

"Kiss Me Goodbye" lukkede flot, og så var det ikke engang nok.

Selvom de fire herres genomfavnelse af mesterværket syntes mere end fuldendt, og et henførts publikums klapsalver virkede uendelige, trumfede Kashmir med en håndfuld numre fra dette årtusind.

"Mouthful Of Wasps", "The Cynic", "The Aftermath", "Surfing The Warm Industry" og "She's Made Of Chalk".

Så kunne selv det makværk, at al lys i salen pludselig blev tændt, ikke ændre på triumfen. Kashmir tog et længe ventet, men flot, stramt og stilfuldt favntag med juvelen i deres skrin og sendte stjernedrys ud over et stærkt begejstret, trofast publikum.